Abstrakt: |
Badaniem ankietowym dotyczącym technologii kształcenia na odległość objęto 3100 osób (w tym: nauczycieli, studentów oraz uczniów). Finalnie analizę oparto na 800 otrzymanych odpowiedziach z 20 krajów (wśród badanych z Polski dominowali uczniowie i studenci). Zauważono różnice preferencji między badanymi z różnych krajów. Uczestnicy ankiety z Polski preferowali stosowanie w procesie dydaktycznym technologii w ogólności – 69,57%, materiałów drukowanych – 85%, grafiki – 56%, filmu – 89,15%, programów telewizyjnych – 88,15%, komunikacji komputerowej – 67%, wskazywali też na potrzebę interakcji w nauczaniu; cechy te nie były tak preferowane przez badanych z krajów Ameryki i pozostałych państw. Nauczyciele z Ameryki sygnalizowali potrzebę kontaktu z ekspertem – 50% (w Polsce – 21,79%), stosowania kursów zorientowanych teoretycznie – 53,85%, także praktycznie – 54,59%, samokształcenia – 48,61%, stosowania mediów dźwiękowych – 48,22%. Zauważono różnice preferencji w badanych grupach. Największa grupa osób preferowała materiały drukowane – 56,88%, film – 48,25%, edukacyjne programy telewizyjne – 41%. Studenci preferowali film – 53,89%, programy TV – 59,15%, materiały drukowane – 48,79%, interakcję w nauczaniu. Uczniowie oczekiwali stosowania technologii w ogólności – 38,35%, komunikacji komputerowej – 29,69%, filmów – 28,5%, materiałów drukowanych – 28,57%. Nauczyciele preferowali stosowanie kursów zorientowanych teoretycznie – 62,75%, także praktycznie – 57,89%, mediów dźwiękowych – 58,33%, kontaktu z ekspertem – 57,14%; nie odczuwali dużej potrzeby stosowania filmu i telewizji – po blisko 13%. Potrzebę samokształcenia odczuwało 54,93% nauczycieli, 12,7% studentów, 2,82% uczniów. Z zasobów umieszczonych na dyskach CD-ROM korzystało 48% badanych z Europy, 70,83% z Ameryki, 75% z Australii, 26,74% z Polski. |