BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Udział w kulturze a wykluczenie społeczne dzieci i młodzieży
Projekt badawczy:
  • Zintegrowany Model Kulturoterapii w Pedagogice Młodzieży Zagrożonej Wykluczeniem Społecznym
Instytucja:
Data: 16 maja 2011 – 20 maja 2011
Badacz: Bogusław Klimczuk, Mieczysław Kowerski, Janusz Skwarek
Abstrakt:

Celem badania było określenie zjawiska wykluczenia społecznego wśród dzieci i młodzieży w kontekście wpływu kultury na proces wychowawczy. Badanie wykonano w ramach projektu realizowanego przez Wyższą Szkołę Zarządzania i Administracji w Zamościu pt. Zintegrowany Model Kulturoterapii w Pedagogice Młodzieży Zagrożonej Wykluczeniem Społecznym, którego realizacja była możliwa dzięki finansowaniu z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VII: Promocja integracji społecznej, Działanie 7.2.: Przeciwdziałanie wykluczeniu i wzmocnienie sektora ekonomii społecznej, Poddziałanie 7.2.2.: Wsparcie ekonomii społecznej (nr umowy projektowej: 07.02.02-06-107/10). Działania badawcze prowadzono wśród 111 gimnazjalistów, 56 nauczycieli wychowawców oraz siedmiu pedagogów z sześciu gimnazjów w Zamościu. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, a narzędziem badawczym była ankieta. Uczniowie oceniali sytuację materialną swojej rodziny; określali swoje trudności w nauce; częstotliwość stosowanych używek (alkoholu, papierosów i narkotyków); wymieniali bierne, czynne i twórcze formy uczestnictwa w życiu kulturalnym. Na podstawie wyników badania autorzy sformułowali indeks odporności na wykluczenie społeczne ucznia, a także trzy indeksy uczestnictwa w życiu kulturalnym: biernego uczestnictwa w życiu kulturalnym, czynnego uczestnictwa w życiu kulturalnym, indeks twórczego uczestnictwa w życiu kulturalnym. Powyższe indeksy pozwoliły na dokonanie korelacji pomiędzy poszczególnymi wartościami. Ponadto badacze zapisali postulat o wprowadzeniu do szkół dodatkowych zajęć kulturalnych, bowiem uczestnictwo młodzieży w tego typu aktywnościach zwiększa ich odporność na wykluczenie społeczne.

Autorskie słowa kluczowe: wychowanie, wykluczenie społeczne, kultura, indeks odporności na wykluczenie społeczne ucznia
Author's Keywords: education, social exclusion, culture, an index of a student’s resistance to social exclusion
Deskryptory TESE: wykluczenie społeczne, wychowanie dziecka, dziecko zagrożone, dyskryminacja, gimnazjum, kultura, środowisko społeczno-kulturowe, nierówność społeczna, kompetencje społeczne, zajęcia kulturalne, złe sprawowanie, uczestnictwo
TESE descriptors: social exclusion, child rearing, child at risk, discrimination, lower secondary, culture, socio-cultural environment, social inequality, social competences, cultural activities, misconduct, participation
Publikacje:
  • Skwarek, J., Kowerski, M. i Klimczuk, B. (2011). Udział w kulturze a wykluczenie społeczne dzieci i młodzieży. Zamojskie Studia i Materiały, 1. Pobrane z http://zsim.wszia.edu.pl/pedagogika/files/2012/01/zsim-ped-1-2011.pdf#page=5
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"