Tytuł badania: |
Udział w kulturze a wykluczenie społeczne dzieci i młodzieży |
Projekt badawczy: |
- Zintegrowany Model Kulturoterapii w Pedagogice Młodzieży Zagrożonej Wykluczeniem Społecznym
|
Instytucja: |
|
Data: |
16 maja 2011 – 20 maja 2011 |
Badacz: |
Bogusław Klimczuk, Mieczysław Kowerski, Janusz Skwarek |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie zjawiska wykluczenia społecznego wśród dzieci i młodzieży w kontekście wpływu kultury na proces wychowawczy. Badanie wykonano w ramach projektu realizowanego przez Wyższą Szkołę Zarządzania i Administracji w Zamościu pt. Zintegrowany Model Kulturoterapii w Pedagogice Młodzieży Zagrożonej Wykluczeniem Społecznym, którego realizacja była możliwa dzięki finansowaniu z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VII: Promocja integracji społecznej, Działanie 7.2.: Przeciwdziałanie wykluczeniu i wzmocnienie sektora ekonomii społecznej, Poddziałanie 7.2.2.: Wsparcie ekonomii społecznej (nr umowy projektowej: 07.02.02-06-107/10). Działania badawcze prowadzono wśród 111 gimnazjalistów, 56 nauczycieli wychowawców oraz siedmiu pedagogów z sześciu gimnazjów w Zamościu. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, a narzędziem badawczym była ankieta. Uczniowie oceniali sytuację materialną swojej rodziny; określali swoje trudności w nauce; częstotliwość stosowanych używek (alkoholu, papierosów i narkotyków); wymieniali bierne, czynne i twórcze formy uczestnictwa w życiu kulturalnym. Na podstawie wyników badania autorzy sformułowali indeks odporności na wykluczenie społeczne ucznia, a także trzy indeksy uczestnictwa w życiu kulturalnym: biernego uczestnictwa w życiu kulturalnym, czynnego uczestnictwa w życiu kulturalnym, indeks twórczego uczestnictwa w życiu kulturalnym. Powyższe indeksy pozwoliły na dokonanie korelacji pomiędzy poszczególnymi wartościami. Ponadto badacze zapisali postulat o wprowadzeniu do szkół dodatkowych zajęć kulturalnych, bowiem uczestnictwo młodzieży w tego typu aktywnościach zwiększa ich odporność na wykluczenie społeczne. |
Autorskie słowa kluczowe: |
wychowanie, wykluczenie społeczne, kultura, indeks odporności na wykluczenie społeczne ucznia |
Author's Keywords: |
education, social exclusion, culture, an index of a student’s resistance to social exclusion |
Deskryptory TESE: |
wykluczenie społeczne, wychowanie dziecka, dziecko zagrożone, dyskryminacja, gimnazjum, kultura, środowisko społeczno-kulturowe, nierówność społeczna, kompetencje społeczne, zajęcia kulturalne, złe sprawowanie, uczestnictwo |
TESE descriptors: |
social exclusion, child rearing, child at risk, discrimination, lower secondary, culture, socio-cultural environment, social inequality, social competences, cultural activities, misconduct, participation |
Publikacje: |
- Skwarek, J., Kowerski, M. i Klimczuk, B. (2011). Udział w kulturze a wykluczenie społeczne dzieci i młodzieży. Zamojskie Studia i Materiały, 1. Pobrane z http://zsim.wszia.edu.pl/pedagogika/files/2012/01/zsim-ped-1-2011.pdf#page=5
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.