BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Monitorowanie odpowiedzi uczniów w nauczaniu zintegrowanym
Instytucja:
Data: kwiecień 2009
Badacz: Katarzyna Kaczmarek, Anna Kamińska, Małgorzata Nodzyńska, Jan Rajmund Paśko
Abstrakt:

Celem badania było sprawdzenie ankieterskiego systemu Senteo do monitorowania wiedzy uczniów nauczania zintegrowanego. System ten służy do przeprowadzania testów, ankiet i głosowań. Każda z osób uczestniczących w badaniu otrzymuje pilot, za pomocą którego odpowiada na pytania w czasie rzeczywistym. Urządzenie umożliwia udzielenie odpowiedzi tak albo nie, wybranie jednej albo kilku z dziewięciu liter (od A do I) oraz wpisanie na klawiaturze numerycznej wartości cyfrowej albo dłuższego tekstu. W badaniu tym wzięły udział dzieci w wieku pięciu i sześciu lat, uczęszczające do zerówek. Test składał się z pytań zamkniętych, jednokrotnego wyboru. Sprawdzano znajomość symboli wśród badanych uczniów. Dzieci bardzo pozytywnie oceniły system ankieterski Senteo – bardzo szybko nauczyły się obsługiwania pilotów, zrozumiały, że na pytanie ankietera nie odpowiada się głośno, lecz za pomocą pilota. 17,4% uczniów nie znało liter, tyle samo osób nie potrafiło skupić uwagi przez dłuższy czas (badanie trwało blisko 15 minut). 80% uczniów znało symbol opadu śniegu, ale tylko 27% poprawnie wskazało flagę Polski. W niniejszym badaniu optymalny czas odpowiedzi mieścił się w przedziale 17-27 sekund, na ogół w przedziale tym udzielano odpowiedzi poprawnych. Z kolei odpowiedzi udzielane w przedziale czasowym 0-10 sekund na ogół były błędne. Badacze uważają, że wykorzystanie systemu Senteo pozwoli najmłodszym uczniom oswoić się ze sposobami kontrolowania i sprawdzania wiedzy na wyższych poziomach edukacji, ułatwi nauczycielom sprawdzanie wiadomości w sposób przyjemny i atrakcyjny dla uczniów oraz pozwoli nauczycielom na monitorowanie rozwoju uczniów i gromadzenie oraz przetwarzanie uzyskanych rezultatów.

Deskryptory TESE: nauczanie wspomagane komputerem, test standaryzowany, ankieta, edukacja przedszkolna, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: computer-assisted learning, standardised test, questionnaire, pre-primary education, ICT
Publikacje:
  • Nodzyńska, M., Paśko, J.R., Kamińska, A. i Kaczmarek, K. (2009). Monitorowanie odpowiedzi uczniów w nauczaniu zintegrowanym. Pobrane z http://www.ap.krakow.pl/ktime/ref2009/nodzyns.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"