Obserwuj
Tytuł badania: |
Monitorowanie odpowiedzi uczniów w nauczaniu zintegrowanym |
Instytucja: |
|
Data: |
kwiecień 2009 |
Badacz: |
Katarzyna Kaczmarek, Anna Kamińska, Małgorzata Nodzyńska, Jan Rajmund Paśko |
Abstrakt: |
Celem badania było sprawdzenie ankieterskiego systemu Senteo do monitorowania wiedzy uczniów nauczania zintegrowanego. System ten służy do przeprowadzania testów, ankiet i głosowań. Każda z osób uczestniczących w badaniu otrzymuje pilot, za pomocą którego odpowiada na pytania w czasie rzeczywistym. Urządzenie umożliwia udzielenie odpowiedzi tak albo nie, wybranie jednej albo kilku z dziewięciu liter (od A do I) oraz wpisanie na klawiaturze numerycznej wartości cyfrowej albo dłuższego tekstu. W badaniu tym wzięły udział dzieci w wieku pięciu i sześciu lat, uczęszczające do zerówek. Test składał się z pytań zamkniętych, jednokrotnego wyboru. Sprawdzano znajomość symboli wśród badanych uczniów. Dzieci bardzo pozytywnie oceniły system ankieterski Senteo – bardzo szybko nauczyły się obsługiwania pilotów, zrozumiały, że na pytanie ankietera nie odpowiada się głośno, lecz za pomocą pilota. 17,4% uczniów nie znało liter, tyle samo osób nie potrafiło skupić uwagi przez dłuższy czas (badanie trwało blisko 15 minut). 80% uczniów znało symbol opadu śniegu, ale tylko 27% poprawnie wskazało flagę Polski. W niniejszym badaniu optymalny czas odpowiedzi mieścił się w przedziale 17-27 sekund, na ogół w przedziale tym udzielano odpowiedzi poprawnych. Z kolei odpowiedzi udzielane w przedziale czasowym 0-10 sekund na ogół były błędne. Badacze uważają, że wykorzystanie systemu Senteo pozwoli najmłodszym uczniom oswoić się ze sposobami kontrolowania i sprawdzania wiedzy na wyższych poziomach edukacji, ułatwi nauczycielom sprawdzanie wiadomości w sposób przyjemny i atrakcyjny dla uczniów oraz pozwoli nauczycielom na monitorowanie rozwoju uczniów i gromadzenie oraz przetwarzanie uzyskanych rezultatów. |
Deskryptory TESE: |
nauczanie wspomagane komputerem, test standaryzowany, ankieta, edukacja przedszkolna, technologia informacyjno-komunikacyjna |
TESE descriptors: |
computer-assisted learning, standardised test, questionnaire, pre-primary education, ICT |
Publikacje: |
- Nodzyńska, M., Paśko, J.R., Kamińska, A. i Kaczmarek, K. (2009). Monitorowanie odpowiedzi uczniów w nauczaniu zintegrowanym. Pobrane z http://www.ap.krakow.pl/ktime/ref2009/nodzyns.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.