BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Badania jakości pracy szkół STO
Projekt badawczy:
  • Jakość pracy szkół STO
pokaż badania
Data: 1997
Badacz: Zygmunt Puchalski
Abstrakt:

Przedmiotem badania była jakość pracy szkół STO. Okazało się, że mocną stronę badanych szkół stanowiły zintegrowane klasy. 33% uczniów, zapytanych, na ile lubią swoją klasę, wystawiło średnią ocenę 4,5. Spośród 24 grup uczniowskich trzy wystawiły ocenę niższą niż 4: 3,3, 3,6 oraz 3,9. Uczniowie doceniali również dobrą atmosferę w szkole, o której równie pozytywnie wypowiadali się rodzice. 92–96% wszystkich ankietowanych rodziców uważało, że ich dzieci chętnie albo bardzo chętnie chodzą do szkoły. Ponad 80% rodziców deklarowało, że mają dobre kontakty z wychowawcami. Średnia ocena szkolnej atmosfery wystawiona przez nauczycieli wynosiła 3,5 (w skali od 1 do 4). W skali czterostopniowej nauczyciele oceniali także relacje interpersonalne panujące w szkole – w przedziale od 3,1 do 3,4 oceniono relacje między uczniami, w przedziale od 3,2 do 3,8 – relacje między nauczycielami, a w przedziale od 2,9 do 3,2 – relacje nauczyciele – rodzice. We wszystkich szkołach rodzice i nauczyciele wyznaczyli następujące priorytety pracy szkoły: sprzyjanie rozwojowi osobowości, nauczenie uczenia się oraz rozwijanie samodzielności, przedsiębiorczości i poczucia odpowiedzialności. Wśród uczniów od 0% do 14% (w zależności od szkoły) kwestionowano sprawiedliwość oceniania. Wśród licealistów od 78% do 100% czuło się bezpiecznie w szkole, od 88% do 96% czuło się równoprawnym członkiem społeczności szkolnej, od 90% do 97% uważało, że szkoła gwarantuje im poczucie godności, od 2% do 6,5% twierdziło, że są niesprawiedliwie oceniani, od 94% do 100% deklarowało, że potrafią samodzielnie wykonać zadania domowe. Od 13% do 40% uczniów korzystało z pomocy korepetytora. Od 52% do 74% uczniów potrafiło samodzielnie organizować i planować własną naukę, od 54% do 87% licealistów opanowało umiejętność skutecznej komunikacji, od 26% do 57% rozwiązywało twórczo swoje problemy, od 38% do 67% efektywnie współdziałało w zespole, a od 22% do 85% potrafiło obsługiwać komputer.

Deskryptory TESE: jakość kształcenia, jakość nauczania, absolwent, atmosfera w klasie, metoda nauczania, metodyka, szkoła średnia, regulamin szkoły
TESE descriptors: quality of education, teaching quality, school leaver, classroom climate, teaching method, learning theory, secondary school, school rules
Publikacje:
  • Puchalski, Z. (1998). Badania jakości pracy szkół STO. Edukacja i Dialog, 1, 60-63.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"