Abstrakt: |
Przedmiotem badania były postawy nauczycieli wobec przeszłości Ziem Zachodnich i Północnych. W badaniu uczestniczyło łącznie 147 osób, w tym: 45 z Zielonej Góry, 56 z Gorzowa Wielkopolskiego i Skwierzyny oraz 46 z Olsztyna i miejscowości w województwie olsztyńskim. Na podstawie wyników ankiety sformułowano następujące wnioski: na postawy nauczycieli wobec przeszłości Ziem Zachodnich i Północnych mają wpływ demokratyzacja życia politycznego w Polsce, szybkie rozbudzanie aspiracji poszczególnych regionów oraz współpraca z Republiką Federalną Niemiec; nauczyciele coraz bardziej interesują się przeszłością swoich regionów, otwierają na tradycje nie tylko polskie, lecz także niemieckie, próbują również zmodyfikować uproszczone wyobrażenia o historii lokalnej; zmiany świadomościowe w społeczeństwie są odczuwalne w środowisku nauczycielskim; nauczyciele są względnie otwarci wobec regionalnego dziedzictwa kulturowego – na Warmii i Mazurach w większym stopniu pielęgnuje się tradycje polskości, na ziemi lubuskiej – lokalne tradycje niemieckie; nauczyciele z Olsztyna bardzo interesują się przeszłością, dlatego ich wyobrażenie o regionalnej odrębności jest wyrazistsze, ale jednocześnie bardziej naznaczone polskim punktem widzenia; respondenci nie boją się już tak bardzo Niemców, rozumieją los wysiedlonej ludności niemieckiej. |