BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczyciele wobec reformy edukacji
Instytucja:
Data: luty 1999
Badacz: Elżbieta Putkiewicz, Krystyna Ewa Siellawa-Kolbowska, Anna Wiłkomirska, Marta Zahorska-Bugaj
Abstrakt:

W ramach badania przeprowadzono 1000 wywiadów z nauczycielami z 207 szkół różnych typów: 400 wywiadów z nauczycielami szkół podstawowych oraz po 150 wywiadów z nauczycielami liceów ogólnokształcących, liceów zawodowych, techników i zasadniczych szkół zawodowych. Respondentów pytano o ocenę funkcjonowania szkół, ocenę zawodu nauczycielskiego oraz opinie na temat projektów reformy, a także o sympatie i zapatrywania polityczne. Do zebrania materiału wykorzystano ankietę zrealizowaną przez CBOS na ogólnopolskiej próbie nauczycieli. 41% badanych uważało, że reforma polskiej edukacji jest niezbędna i pilna. W opinii 48% respondentów reforma ta jest potrzebna, ale mniej ważna niż inne. 7% ankietowanych stwierdziło, że reforma polskiej edukacji jest w ogóle niepotrzebna. 66% nauczycieli uznało, że najniezbędniejsza reforma powinna dotyczyć ubezpieczeń społecznych. 47% respondentów uważało, że najbardziej potrzebna jest reforma służby zdrowia. 64% ankietowanych zgodziło się ze stwierdzeniem: Zmiana polskiego systemu oświaty jest konieczna, ponieważ jest on zły. 69% ankietowanych zgodziło się, że reforma edukacji będzie korzystna przede wszystkim dla rozwoju Polski. 44% badanych uważało, że reforma polskiego szkolnictwa nie jest po to, by edukacja w Polsce mogła dorównać szkolnictwu na Zachodzie. Tylko 5% respondentów zgodziło się, że projekt reformy jest dobry i należy go szybko wdrożyć. Aż 64% respondentów zauważyło jednak, że projekt zawiera wiele błędów, dlatego należy powstrzymać realizację reformy edukacji w tej postaci. 5% badanych uznało, że należy przygotować nowy projekt reformy szkolnictwa. Ponad 80% badanych odczuwało obawy w związku z reformą edukacji. 54% nauczycieli uważało, że po reformie edukacji można spodziewać się lepszych programów nauczania, 35% oczekiwało wyższych zarobków, 27% lepszych relacji uczeń – nauczyciel, 23% lepszych warunków pracy, 23% lepszej współpracy z rodzicami, 17% poprawy sytuacji finansowej szkoły. 43% badanych twierdziło, że w efekcie reformy zwiększy się liczba uczniów kończących szkołę średnią. W opinii 40% nauczycieli dzięki reformie młodzież będzie lepiej wykształcona. 60% respondentów nie wierzyło, że wprowadzenie reformy zmniejszy udział młodzieży w odsetku bezrobotnych. 71% ankietowanych nie zgodziło się ze stwierdzeniem, że reforma przyniesie wyrównanie szans dzieci ze wsi i miast. Większość respondentów uważała za słuszne wybrane zasady zmian programów nauczania: "odchudzanie programów", programy zintegrowane dla klas I-III, nową podstawę programową, samodzielne tworzenie programów przez nauczycieli, programy blokowe dla klas IV-VI. Opinię o tym, że reforma polskiego szkolnictwa jest niepotrzebna, częściej od pozostałych formułowali nauczyciele technikum – 13%. Mimo to wstrzymania obecnego projektu reformy – ze względu na błędy – domagaliby się przede wszystkim nauczyciele szkół podstawowych – 67%. 23% nauczycieli technikum wiązało nadzieje z nową reformą. Najwięcej obaw związanych z reformą mieli nauczyciele szkół podstawowych – 43%.

Deskryptory TESE: nauczyciel, kadra pedagogiczna, reforma szkolnictwa, system edukacji, program nauczania, projekt reformy, relacja nauczyciel – uczeń, relacja rodzice – szkoła, finansowanie edukacji, uczestnictwo rodziców, nierówności regionalne, nierówność społeczna, niezadowolenie ze szkoły
TESE descriptors: teacher, teaching staff, educational reform, education system, curriculum, reform proposal, teacher-student relation, parent-school relation, financing of education, parent participation, regional inequality, social inequality, school disaffection
Publikacje:
  • Putkiewicz, E. i in. (1999). Nauczyciele wobec reformy edukacji. Raport z badań. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"