Abstrakt: |
Celem badania było zebranie opinii nauczycieli na temat wychowania zdrowotnego. W badaniu uczestniczyło 300 nauczycielek nauczania początkowego – 75 z nich legitymowało się wyższym wykształceniem, 15 – wyższym zawodowym, 180 ukończyło studium nauczycielskie, 30 miało wykształcenie średnie pedagogiczne. Jedna czwarta 75% badanych było nauczycielkami mianowanymi. Tylko 1% respondentek podczas pobytu w szkole przygotowującej opanowało przepisy ruchu drogowego, 3% umiejętność organizowania ewakuacji, 8% pływanie, 12% umiejętność użycia środków przeciwpożarowych, 45% udzielanie pierwszej pomocy. Prawie wszystkie nauczycielki natomiast nauczyły się grać w zespołowe gry sportowe. Wszystkie umiały wykonać przewrót w przód, ale tylko 22% potrafiło wykonać przewrót w tył. 11% nauczyciele umiało stać na rękach z oparciem o ścianę. 2% umiało jeździć na nartach. 85% ankietowanych uważało, że są dobrze przygotowane do realizowania programu nauczania higieny osobistej, 76% do realizowania programu nauczania higieny otoczenia, a 75% racjonalnego żywienia. 32% przyznało, że nie potrafiłyby przeprowadzić zajęć z bezpieczeństwa, ze zdrowia psychicznego, promocji zdrowia i zdrowego stylu życia. 24% nauczycielek nie wiedziałoby, jak zrealizować program z higieny pracy. Aż 77% ankietowanych w ciągu całego roku szkolnego ani razu nie miało na sobie stroju sportowego w szkole, a 61% respondentek przyznało, że mają nadwagę albo są na jej granicy. Ponad połowa respondentek paliła papierosy, a co czwarta wypalała 10 papierosów dziennie. Prawie wszystkie badane samodzielnie przygotowywały środki dydaktyczne. 79% zwróciłoby się o pomoc w przygotowaniu zajęć na temat zdrowia do pracowników służby zdrowia. 31% zadeklarowało, że są aktywne w środowisku lokalnym. Blisko połowa ankietowanych sporadycznie organizowała pozalekcyjne zajęcia z wychowania zdrowotnego. |