Abstrakt: |
Przedmiotem badania były zainteresowania czytelnicze uczniów klas trzecich szkoły podstawowej. W badaniu uczestniczyło 53 dzieci (w tym 26 dziewczynek) uczęszczających do szkół na terenie Chorzowa. 63,63% badanych pochodziło z rodzin robotniczych, a 4,54% z chłopskich. Pozostałe dzieci wychowywały się w rodzinach inteligenckich. 48 uczniów miało własne biblioteczki. Tylko pięcioro nie miało własnych książek. 52,8% respondentów z tych, którzy posiadali własny księgozbiór, miało więcej niż 50 książek. 22 osoby w wolnym czasie czytały książki, sześć – czasopisma, 34 oglądały telewizję, 14 bawiło się z rówieśnikami, 19 jeździło na rowerze, a 26 pomagało rodzicom w domu. 73,68% uczennic i 26,31% uczniów lubiło czytać książki. Zdaniem 57,14% dziewczynek i 42,86% chłopców książki są ciekawe i interesujące. W opinii 77,78% dziewcząt i 22,22% chłopców książki pozwalają dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy. Dla 85,71% uczennic i 14,28% chłopców czytanie było formą spędzania wolnego czasu. 62,50% dziewczynek i 37,50% chłopców sięgało po książki, bo były w nich ilustracje. 53,85% uczennic i 46,15% chłopców czytało z nakazu rodziców. 47,17% badanych kupowało książki albo wypożyczało je z biblioteki szkolnej. Największą popularnością wśród trzecioklasistów cieszyły się bajki, baśnie i legendy (65,90% wskazań), w dalszej kolejności: książki przyrodnicze (38,63%), przygodowe (22,72%), historyczne, fantastyczne (6,81%). W doborze lektur pomagali dzieciom najczęściej rodzice. Ulubionym autorem trzecioklasistów był J.Ch. Andersen (28 wskazań). |