BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zainteresowania czytelnicze uczniów klas trzecich szkoły podstawowej
Data: 1995
Badacz: Piotr Kowolik, Anna Słomian
Abstrakt:

Przedmiotem badania były zainteresowania czytelnicze uczniów klas trzecich szkoły podstawowej. W badaniu uczestniczyło 53 dzieci (w tym 26 dziewczynek) uczęszczających do szkół na terenie Chorzowa. 63,63% badanych pochodziło z rodzin robotniczych, a 4,54% z chłopskich. Pozostałe dzieci wychowywały się w rodzinach inteligenckich. 48 uczniów miało własne biblioteczki. Tylko pięcioro nie miało własnych książek. 52,8% respondentów z tych, którzy posiadali własny księgozbiór, miało więcej niż 50 książek. 22 osoby w wolnym czasie czytały książki, sześć – czasopisma, 34 oglądały telewizję, 14 bawiło się z rówieśnikami, 19 jeździło na rowerze, a 26 pomagało rodzicom w domu. 73,68% uczennic i 26,31% uczniów lubiło czytać książki. Zdaniem 57,14% dziewczynek i 42,86% chłopców książki są ciekawe i interesujące. W opinii 77,78% dziewcząt i 22,22% chłopców książki pozwalają dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy. Dla 85,71% uczennic i 14,28% chłopców czytanie było formą spędzania wolnego czasu. 62,50% dziewczynek i 37,50% chłopców sięgało po książki, bo były w nich ilustracje. 53,85% uczennic i 46,15% chłopców czytało z nakazu rodziców. 47,17% badanych kupowało książki albo wypożyczało je z biblioteki szkolnej. Największą popularnością wśród trzecioklasistów cieszyły się bajki, baśnie i legendy (65,90% wskazań), w dalszej kolejności: książki przyrodnicze (38,63%), przygodowe (22,72%), historyczne, fantastyczne (6,81%). W doborze lektur pomagali dzieciom najczęściej rodzice. Ulubionym autorem trzecioklasistów był J.Ch. Andersen (28 wskazań).

Deskryptory TESE: czytanie, literatura dla dzieci i młodzieży, literatura, rozumienie, zajęcia pozaszkolne, zajęcia kulturalne, umiejętność czytania, wypoczynek, uczeń, szkoła podstawowa
TESE descriptors: reading, children's and youth literature, literature, comprehension, out-of-school-hours provision, cultural activities, , leisure, pupil, primary school
Publikacje:
  • Kowolik, P. i Słomian, A. (1997). Zainteresowania czytelnicze uczniów klas trzecich szkoły podstawowej. Nauczyciel i Szkoła, 1, 68-73.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"