Abstrakt: |
W badaniu wzięły udział dzieci uczęszczające do pierwszych i trzecich klas szkół podstawowych zlokalizowanych w tej samej gminie. Jedna placówka znajdowała się na terenie miasteczka, a dwie – na wsi. Najczętszą aktywnością, podejmowaną przez dzieci z klasy pierwszej w czasie wolnym, było granie w gry komputerowe, wskazywane przez 22% respondentów. Prawie tak samo często dzieci w wolnym czasie oglądały telewizję (20% wskazań). 14% pierwszoklasistów uczęszczało na zajęcia pozalekcyjne i spotkania koleżeńskie. Okazało się, że trzecioklasiści w odróżnieniu od swoich młodszych kolegów znacznie chętniej spotykali się z koleżankami i kolegami (27%), także czytali książki (18%). 18% dzieci z tej grupy grało w wolnym czasie w gry komputerowe, 16% oglądało telewizję, 14% uprawiało sport. Pierwszoklasiści mało uwagi przywiązywali do roli preferowanego zainteresowania, dlatego też 38% dzieci traktowało je pozytywnie, a 34% twierdziło, że zainteresowania przeszkadzały im w odrabianiu lekcji, dla 28% zaś nie miały żadnego znaczenia. W odróżnieniu od młodszych kolegów, trzecioklasiści w większości (71%) uważali, że zainteresowania mają duże znaczenie w ich życiu, tylko 4% skarżyło się, że zainteresowania przeszkadzają im w obowiązkach szkolnych i pozaszkolnych; dla 14% uczniów z tej grupy ich zainteresowania nie miały żadnego znaczenia. Większość badanych dzieci ograniczała wysiłek fizyczny tylko do zajęć szkolnych. |