BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Determinanty prozdrowotnej aktywności fizycznej warszawskich nauczycieli
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Elżbieta Biernat, Antoni K. Gajewski, Anna Poznańska
Abstrakt:

W badaniu wzięło udział 1551 nauczycieli z warszawskich szkół, w tym 462 nauczycieli akademickich (73 osoby z AWF-u, 176 z SGH, 36 z SGGW, 177 z UW) oraz 1089 ze szkół podstawowych (N = 374), gimnazjalnych (N = 371) oraz licealnych (N = 344). Posłużono się metodą ankiety; wywiady standaryzowane zostały przeprowadzone przez przeszkolonych i nadzorowanych ankieterów. Wśród nauczycieli akademickich było więcej mężczyzn niż kobiet (różnica większa niż wśród nauczycieli szkolnych). Zanotowano istotnie wyższy odsetek osób o wysokiej masie ciała wśród nauczycieli akademickich (42%; wśród nauczycieli szkolnych – 30,1%). Regularne ćwiczenia fizyczne uprawiało 49,6% nauczycieli akademickich i 41,9% nauczycieli szkolnych; żadnych ćwiczeń nie wykonywało 12,8% nauczycieli akademickich i 19,8% nauczycieli szkolnych. 47,5% nauczycieli akademickich zaliczyło do swojej aktywności fizycznej chodzenie. Wysoki poziom aktywności fizycznej prezentowało (N = 15143) 18,6% respondentów, niski – 25,7%. Nie zaobserwowano żadnego związku między wysokim poziomem aktywności fizycznej a cechami socjodemograficznymi badanych (płeć, wiek, nadwaga albo otyłość, stan cywilny, dochód, charakter pracy, tj. nauczyciel akademicki albo nauczyciel szkolny); większą aktywność fizyczną zapewniało w pewnym stopniu uczestnictwo w sporcie zorganizowanym, w sporcie dla wszystkich i przedkładanie intensywnych wysiłków fizycznych nad inne formy aktywności. Poziom aktywności fizycznej zmniejszały z kolei brak ćwiczeń i preferowanie chodzenia. Z niewykonywaniem zalecanej dawki aktywności fizycznej wiązały się takie cechy jak wiek i miejsce pracy. Najmniej aktywni okazali się nauczyciele w wieku od 30 do 59 lat; najaktywniejsi byli respondenci w wieku poniżej 29 lat i powyżej 60 lat.

Autorskie słowa kluczowe: aktywność fizyczna, prozdrowotny styl życia, nauczyciele, Warszawa
Author's Keywords: physical activity, healthy lifestyle, teachers, Warsaw
Deskryptory TESE: zdrowie, choroba, problemy zdrowotne, nauczyciel, sprawność, wychowanie fizyczne
TESE descriptors: health, illness, health problems, teacher, efficiency, physical education
Publikacje:
  • Biernat, E., Poznańska, A. i Gajewski, A.K. (2012). Determinanty prozdrowotnej aktywności fizycznej warszawskich nauczycieli. Przegląd Epidemiologiczny, 66, 119-126.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"