BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Specyfika stresu szkolnego i strategie radzenia sobie z nim przez młodzież w okresie dorastania
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Elżbieta Talik
Abstrakt:

Celem badania było określenie specyfiki stresorów szkolnych i sposobów radzenia sobie ze stresem przez dorastającą młodzież. Objęto nim 451 uczniów klas I-III liceum ogólnokształcącego w Lublinie, w tym 278 dziewcząt i 173 chłopców w wieku 16-18 lat. Zastosowano Kwestionariusz Sposobów Radzenia Sobie (KSRS) R. Lazarusa i S. Folkman w opracowaniu Z. Uchnasta (1995) oraz autorską ankietę, w której uczniowie wypowiadali się na temat ostatnio przeżywanej sytuacji stresowej. Wyniki badania potwierdziły hipotezę, zgodnie z którą szkoła stanowi jedno z najczęstszych źródeł stresu dla młodzieży. Stres ten wiązał się głównie z nauczaniem oraz koniecznością weryfikacji wiedzy i oceny jej. Najbardziej stresujące okazały się niepowodzenia szkolne i negatywne oceny, niezależnie od płci badanych. Relacje społeczne w szkole w mniejszym stopniu stanowiły źródło stresu, niezależnie od tego, czy omawiano relacje między uczniami, czy między uczniami i nauczycielem. Na dalszym planie znalazła się również przemoc szkolna. Najczęściej stosowaną przez badanych strategią radzenia sobie ze stresem była strategia aktywna, polegająca na skupieniu się na problemie i samodzielnym jego rozwiązaniu. Dziewczęta częściej od chłopców podejmowały próby uzyskania wsparcia społecznego i jednocześnie częściej uznawały własną odpowiedzialność za rozwiązanie problemu. Częściej próbowały też dostrzec pozytywne aspekty danej sytuacji.

Autorskie słowa kluczowe: okres dorastania, stresory szkolne, strategie radzenia sobie ze stresem
Author's Keywords: adolescence, school stressor, coping strategies
Deskryptory TESE: postawa, psychologia, szkoła średnia, strategia, zachowania, trudności w nauce, ocenianie, relacje interpersonalne
TESE descriptors: attitude, psychology, secondary school, policy, behaviour, learning difficulty, marking, interpersonal relations
Publikacje:
  • Talik, E. (2011). Specyfika stresu szkolnego i strategie radzenia sobie z nim przez młodzież w okresie dorastania. Horyzonty Psychologii, 1, 127-137.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"