BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Specyfika upodobań obrazowych dzieci w wieku przedczytelniczym w zakresie abstrakcyjnych obrazów ilustracyjnych
Data: 2008 – 2009
Badacz: Beata Mazepa-Domagała
Abstrakt:

Celem badania było zgromadzenie informacji na temat postrzegania przez dzieci rysunkowych, malarskich i graficznych ilustracji książkowych oraz ich preferencji w tym zakresie. Badanie zrealizowano w środowisku wielkomiejskim wśród 218 dzieci w wieku przedszkolnym w okresie przedczytelniczym. Wiek badanych mieścił się w przedziale pięciu i sześciu lat. W grupie pięciolatków dziewczęta stanowiły 51,4%, chłopcy zaś – 48,6%. W grupie sześciolatków rozkład ten był identyczny. Placówki przedszkolne mieściły się w Katowicach, Chorzowie i Lędzinach. Materiał empiryczny stanowiły subiektywne dziecięce wybory najładniejszych spośród przedstawionych im ilustracji. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że w obrębie malarskich obrazów ilustracyjnych dzieci preferowały obrazy całkowicie pozbawione elementów abstrakcyjnych lub zawierające je jedynie w dalszym planie. Najmniej wskazań uzyskały obrazy z abstrakcyjnością jako dominantą wyraźnie zarysowaną na pierwszym planie. Jeszcze mniejszą tolerancję dla abstrakcyjności badani ujawnili w przypadku graficznych obrazów ilustracyjnych. Najmniej wskazań pozytywnych uzyskały tu obrazy zawierające abstrakcyjność jako dominantę występującą w całym obrazie, najwięcej zaś – obrazy zawierające abstrakcyjność jako dominantę minimalnie zauważalną w całym obrazie. Innego rodzaju zależność stwierdzono dla ilustracji rysunkowych. Dzieci wyraźnie preferowały w tym przypadku kompozycje zawierające abstrakcyjność jako dominantę występującą w całym obrazie, choć kolejną pod względem częstości wskazań pozycją były obrazy pozbawione abstrakcyjności (wskazań tych było jednak już dwa razy mniej).

Author's Keywords: visual liking, book illustration, visual image, child the in pre-reader stage
Deskryptory TESE: edukacja przedszkolna, literatura, sztuka, czytanie, dziecko
TESE descriptors: pre-primary education, literature, art, reading, child
Publikacje:
  • Mazepa-Domagała, B. (2012). Specyfika upodobań obrazowych dzieci w wieku przedczytelniczym w zakresie abstrakcyjnych obrazów ilustracyjnych. Chowanna, 2(39), 133-144.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"