Abstrakt: |
Celem badania było zgromadzenie informacji na temat postrzegania przez dzieci rysunkowych, malarskich i graficznych ilustracji książkowych oraz ich preferencji w tym zakresie. Badanie zrealizowano w środowisku wielkomiejskim wśród 218 dzieci w wieku przedszkolnym w okresie przedczytelniczym. Wiek badanych mieścił się w przedziale pięciu i sześciu lat. W grupie pięciolatków dziewczęta stanowiły 51,4%, chłopcy zaś – 48,6%. W grupie sześciolatków rozkład ten był identyczny. Placówki przedszkolne mieściły się w Katowicach, Chorzowie i Lędzinach. Materiał empiryczny stanowiły subiektywne dziecięce wybory najładniejszych spośród przedstawionych im ilustracji. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że w obrębie malarskich obrazów ilustracyjnych dzieci preferowały obrazy całkowicie pozbawione elementów abstrakcyjnych lub zawierające je jedynie w dalszym planie. Najmniej wskazań uzyskały obrazy z abstrakcyjnością jako dominantą wyraźnie zarysowaną na pierwszym planie. Jeszcze mniejszą tolerancję dla abstrakcyjności badani ujawnili w przypadku graficznych obrazów ilustracyjnych. Najmniej wskazań pozytywnych uzyskały tu obrazy zawierające abstrakcyjność jako dominantę występującą w całym obrazie, najwięcej zaś – obrazy zawierające abstrakcyjność jako dominantę minimalnie zauważalną w całym obrazie. Innego rodzaju zależność stwierdzono dla ilustracji rysunkowych. Dzieci wyraźnie preferowały w tym przypadku kompozycje zawierające abstrakcyjność jako dominantę występującą w całym obrazie, choć kolejną pod względem częstości wskazań pozycją były obrazy pozbawione abstrakcyjności (wskazań tych było jednak już dwa razy mniej). |