Abstrakt: |
Przedmiot badania stanowiła charakterystyka pracy wychowawcy klas od czwartej do szóstej oraz poznanie opinii uczniów na temat osoby nauczyciela wychowawcy. Głównym problemem badawczym było następujące pytanie: jakie są uwarunkowania skuteczności pracy wychowawcy klasy? Sformułowano także problemy szczegółowe: jaki jest obraz działalności wychowawcy klasy w szkole podstawowej przez pryzmat specyfiki pracy w klasach 4-6; czym charakteryzuje się osoba wychowawcy klasy w oczach uczniów. Badaniem ankietowym objęto 60 uczniów dwóch klas: czwartej (37 osób) oraz szóstej (23 osoby). Analiza wypełnionych kwestionariuszy pozwoliła stwierdzić, że głównym zadaniem wychowawcy w opinii respondentów była kontrola (34%), następnie: zaspokojenie potrzeby „przywódcy” (12%), czuwanie nad bezpieczeństwem (12%), pomoc w rozwiązywaniu problemów (12%), dbanie o dobrą atmosferę w klasie (9%), organizowanie wycieczek (8%), rozumienie klasy (8%), pomoc w nauce (5%). Najczęściej wskazywanymi argumentami na pytanie, dlaczego uczniowie nie potrzebują wychowawcy, były: potrzeba swobody (38%), własna samodzielność (38%) oraz rola nauczyciela ograniczająca się jedynie do wystawiania oceny z zachowania (24%). Wykazano, że wychowawcy zdobyli zaufanie uczniów dzięki dyskretności (28%), uczynności (23%), życzliwości i dobroci (15%), sprawiedliwości (10%), przywiązaniu (10%), uczciwości (8%). Natomiast głównymi powodami, dla których uczniowie nie ufali wychowawcom były nieodpowiedzialność (48%) oraz brak zainteresowania problemami klasy (26%). Przeważająca większość respondentów uznała pracę nauczyciela wychowawcy za trudną. Ich opinię kształtowały takie czynniki jak: duża liczba problemów wychowawczych do rozwiązania (26%), konieczność uciszania i uspokajania klasy (26%), duża liczba podopiecznych (19%), więcej obowiązków w porównaniu z innymi nauczycielami (7%) oraz konieczność rozumienia całej klasy (6%). |