Obserwuj
Tytuł badania: |
Kształtowanie kompetencji biznesowych uczniów gimnazjum w świetle opinii nauczycieli na podstawie wyników badań prowadzonych w ramach europejskiego projektu FIFOBI |
Projekt badawczy: |
|
Instytucja: |
|
Data: |
1 stycznia 2009 – 31 grudnia 2011 |
Badacz: |
Sławomir Kurek, Tomasz Rachwał, Mariusz Szubert |
Abstrakt: |
Badanie zostało przeprowadzone w ramach projektu FIFOBI (Fit for business: Developing business competencies in school) realizowanego przez Instytut Geografii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie ze środków Komisji Europejskiej: Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego (EACEA) w ramach Programu Uczenia się przez całe życie (nr 143356-LLP-1-2008-1-DE-KA1-KA1SCR). Celem badania było zidentyfikowanie mocnych i słabych stron systemu edukacji w zakresie kształtowania kompetencji biznesowych gimnazjalistów z perspektywy nauczycieli. Zastosowano metodę wywiadu z nauczycielami przedmiotu wiedza o społeczeństwie z sześciu gimnazjów. W okresie realizacji badania wdrażano nową podstawę programową przedmiotu wiedza o społeczeństwie. Wyniki badania ujawniły, że ogólna ocena systemu kształtowania kompetencji biznesowych młodzieży była dobra. Najwyżej oceniono efekty kształcenia w zakresie wyposażenia uczniów w wiedzę ekonomiczną, najniżej zaś – w zakresie edukacji przedzawodowej. Wśród postulatów nauczycieli znalazło się połączenie wiedzy przekazywanej na lekcji z życiem, włączenie projektów ekonomicznych opracowanych m.in. przez Centrum Kształcenia Obywatelskiego, przesunięcie edukacji biznesowej na wcześniejszy okres roku szkolnego (zamiast okresu przedwakacyjnego) ze względu na efektywność kształcenia. |
Deskryptory TESE: |
społeczeństwo, rynek pracy, gimnazjum, kompetencje, program nauczania, wychowanie społeczne |
TESE descriptors: |
society, labour market, lower secondary, competence, curriculum, community studies |
Publikacje: |
- Kurek, S., Rachwał, T. i Szubert, M. (2012). Kształtowanie kompetencji biznesowych uczniów gimnazjum w świetle opinii nauczycieli na podstawie wyników badań prowadzonych w ramach europejskiego projektu FIFOBI. Przedsiębiorczość – Edukacja, 8, 24-36.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.