Abstrakt: |
W badaniu wzięło udział 100 nauczycieli ze szkół podstawowych i przedszkoli w całej Polsce. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą CAPI, a w jej ramach – kwestionariuszem opracowanym przez Europejskie Centrum Języków Nowożytnych. 51% respondentów znało jeden język obcy, 32% – dwa języki obce, 7% – trzy języki obce, 8% – cztery języki obce. Językiem, którym najczęściej posługiwali się badani, był angielski, wymieniany przez 59% osób. Na drugim miejscu znalazł się język rosyjski (50%), a na trzecim – niemiecki (33%). Blisko 70% respondentów całkowicie się zgodziło i raczej się zgodziło, że nauka języków obcych zmieniła ich nastawienie i osobiste przekonania wobec innych społeczności i kultur (15% wyraziło przeciwne zdanie). Nauczyciele dostrzegali wiele zalet realizacji aktywności edukacyjnych nastawionych na kontakt z innymi językami: rozwijanie zdolności uczniów do analizy struktury zdania (76% wskazań aprobatywnych); pomoc uczniom w zrozumieniu, jak działa język (89% wskazań aprobatywnych) i in. 88% badanych całkowicie się zgodziło i raczej się zgodziło ze stwierdzeniem, że podczas zajęć nauczyciele powinni wykorzystywać tylko te języki obce, które znają. Zdaniem 21% nauczycieli wprowadzanie do nauczania kilku języków obcych jest stratą czasu. |