BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kształtowanie indywidualnej różnojęzyczności na wczesnych etapach w opinii nauczycieli wychowania przedszkolnego
Projekt badawczy:
  • Kształtowanie indywidualnej różnojęzyczności na wczesnych etapach nauczania w opinii nauczycieli wychowania przedszkolnego oraz wczesnoszkolnego
pokaż badania
Instytucja:
Data: marzec 2012 – grudzień 2012
Badacz: Marta Kotarba-Kańczugowska
Abstrakt:

W badaniu wzięło udział 100 nauczycieli ze szkół podstawowych i przedszkoli w całej Polsce. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą CAPI, a w jej ramach – kwestionariuszem opracowanym przez Europejskie Centrum Języków Nowożytnych. 51% respondentów znało jeden język obcy, 32% – dwa języki obce, 7% – trzy języki obce, 8% – cztery języki obce. Językiem, którym najczęściej posługiwali się badani, był angielski, wymieniany przez 59% osób. Na drugim miejscu znalazł się język rosyjski (50%), a na trzecim – niemiecki (33%). Blisko 70% respondentów całkowicie się zgodziło i raczej się zgodziło, że nauka języków obcych zmieniła ich nastawienie i osobiste przekonania wobec innych społeczności i kultur (15% wyraziło przeciwne zdanie). Nauczyciele dostrzegali wiele zalet realizacji aktywności edukacyjnych nastawionych na kontakt z innymi językami: rozwijanie zdolności uczniów do analizy struktury zdania (76% wskazań aprobatywnych); pomoc uczniom w zrozumieniu, jak działa język (89% wskazań aprobatywnych) i in. 88% badanych całkowicie się zgodziło i raczej się zgodziło ze stwierdzeniem, że podczas zajęć nauczyciele powinni wykorzystywać tylko te języki obce, które znają. Zdaniem 21% nauczycieli wprowadzanie do nauczania kilku języków obcych jest stratą czasu.

Author's Keywords: early childhood education, plurilingual competence, plurilingualism, native language, foreign language
Deskryptory TESE: nauczanie języka, nauczanie języków obcych, treści kształcenia, język, nauczyciel przedmiotu
TESE descriptors: language teaching, foreign language teaching, content of learning, language, specialist teacher
Publikacje:
  • Kotarba-Kańczugowska, M. (2014). Kształtowanie indywidualnej różnojęzyczności na wczesnych etapach w opinii nauczycieli wychowania przedszkolnego. Kultura i Edukacja, 3, 206-234.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"