BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Różnojęzyczność w polu dyskursywnym nauczycieli małego dziecka
Projekt badawczy:
  • Kształtowanie indywidualnej różnojęzyczności na wczesnych etapach nauczania w opinii nauczycieli wychowania przedszkolnego oraz wczesnoszkolnego
pokaż badania
Instytucja:
Data: [2012]
Badacz: Marta Kotarba-Kańczugowska
Abstrakt:

Celem badania jest odpowiedź na pytanie, jaką postawę przejawiają polscy nauczyciele wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego wobec różnojęzycznych uczniów oraz wobec rozwoju kompetencji różnojęzycznej u dzieci. Pierwszy etap badania polegał na zrealizowaniu ankiety (do zebrania materiału wykorzystano, po przystosowaniu do polskich warunków, kwestionariusz udostępniony przez Europejskie Centrum Języków Nowożytnych Rady Europy). Próbę badawczą stanowiło 40 pedagogów – 20 nauczycieli przedszkolnych oraz 20 wczesnoszkolnych z województwa mazowieckiego. W drugim etapie badania prowadzono indywidualne wywiady pogłębione – dotychczas badaniem objęto pięciu nauczycieli wychowania przedszkolnego oraz sześciu nauczycieli wychowania wczesnoszkolnego. W wyniku realizowanego badania stwierdzono, że respondenci obawiają się wprowadzania elementów z zakresu kształtowania kompetencji różnojęzycznej ze względu na, w ich opinii, brak odpowiednich kwalifikacji. Badani pedagodzy akcentowali również zmęczenie wymaganiami wynikającymi z powodu realizacji podstawy programowej. Ankietowani wśród innych powodów wskazywali również poczucie frustracji oraz niemocy. Na podstawie zgromadzonego materiału odnotowano także bardzo negatywny stosunek do europejskiej polityki wspierania wielojęzyczności i wielokulturowości.

Deskryptory TESE: język, kwalifikacje pedagogiczne, kompetencje językowe, kształcenie na poziomie elementarnym, kultura, umiejętności komunikowania się, edukacja przedszkolna, nauczyciel, kompetencje
TESE descriptors: language, teaching qualification, language skills, basic education, culture, communicative competences, pre-primary education, teacher, competence
Publikacje:
  • Kotarba-Kańczugowska, M. (2013). Różnojęzyczność w polu dyskursywnym nauczycieli małego dziecka. Doniesienia z badań własnych. Poradnik Językowy, 2, 43-57.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"