Tytuł badania: |
Różnojęzyczność w polu dyskursywnym nauczycieli małego dziecka |
Projekt badawczy: |
- Kształtowanie indywidualnej różnojęzyczności na wczesnych etapach nauczania w opinii nauczycieli wychowania przedszkolnego oraz wczesnoszkolnego
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
[2012] |
Badacz: |
Marta Kotarba-Kańczugowska |
Abstrakt: |
Celem badania jest odpowiedź na pytanie, jaką postawę przejawiają polscy nauczyciele wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego wobec różnojęzycznych uczniów oraz wobec rozwoju kompetencji różnojęzycznej u dzieci. Pierwszy etap badania polegał na zrealizowaniu ankiety (do zebrania materiału wykorzystano, po przystosowaniu do polskich warunków, kwestionariusz udostępniony przez Europejskie Centrum Języków Nowożytnych Rady Europy). Próbę badawczą stanowiło 40 pedagogów – 20 nauczycieli przedszkolnych oraz 20 wczesnoszkolnych z województwa mazowieckiego. W drugim etapie badania prowadzono indywidualne wywiady pogłębione – dotychczas badaniem objęto pięciu nauczycieli wychowania przedszkolnego oraz sześciu nauczycieli wychowania wczesnoszkolnego. W wyniku realizowanego badania stwierdzono, że respondenci obawiają się wprowadzania elementów z zakresu kształtowania kompetencji różnojęzycznej ze względu na, w ich opinii, brak odpowiednich kwalifikacji. Badani pedagodzy akcentowali również zmęczenie wymaganiami wynikającymi z powodu realizacji podstawy programowej. Ankietowani wśród innych powodów wskazywali również poczucie frustracji oraz niemocy. Na podstawie zgromadzonego materiału odnotowano także bardzo negatywny stosunek do europejskiej polityki wspierania wielojęzyczności i wielokulturowości. |
Deskryptory TESE: |
język, kwalifikacje pedagogiczne, kompetencje językowe, kształcenie na poziomie elementarnym, kultura, umiejętności komunikowania się, edukacja przedszkolna, nauczyciel, kompetencje |
TESE descriptors: |
language, teaching qualification, language skills, basic education, culture, communicative competences, pre-primary education, teacher, competence |
Publikacje: |
- Kotarba-Kańczugowska, M. (2013). Różnojęzyczność w polu dyskursywnym nauczycieli małego dziecka. Doniesienia z badań własnych. Poradnik Językowy, 2, 43-57.
|