Tytuł badania: |
Różnorodność kontekstów społecznego rozwoju dziecka |
Instytucja: |
|
Data: |
1999 – 2002 |
Badacz: |
Iwona Sikorska |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi: jak indywidualny stosunek do dziecka w alternatywnych podejściach pedagogicznych wpływa na jego rozwój społeczny? Badaniem objęto 45 dzieci w wieku od trzech do sześciu lat (po 15 respondentów w każdej grupie wiekowej), które uczęszczały do trzech krakowskich placówek: Prywatnego Przedszkola Integracyjnego Montessori, Prywatnego Przedszkola Waldorfskiego oraz Samorządowego Przedszkola nr 38. Do zebrania materiału badawczego posłużono się pomiarem kompetencji, który odbył się trzykrotnie w trakcie indywidualnych spotkań z dzieckiem. Ponadto wykorzystano Arkusz oceny rozwoju i zachowania dziecka Przetacznikowej, który skierowano do nauczycieli pracujących z badanymi dziećmi. Materiał stanowiły także odpowiedzi udzielone przez rodziców w ankiecie dotyczącej zdrowia dziecka oraz jego sytuacji rodzinnej. Dodatkowo rodziców poproszono o wypełnienie Skali Silvy. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że wszystkie mikrosystemy pedagogiczne stymulują społeczny rozwój dziecka. Analiza zgromadzonego materiału wykazała brak wyraźnych różnic pomiędzy badanymi grupami dzieci. |
Deskryptory TESE: |
rozwój dziecka, dziecko, zachowania, zachowania społeczne, wychowanie dziecka, opieka nad dzieckiem |
TESE descriptors: |
child development, child, behaviour, social behaviour, child rearing, childcare |
Publikacje: |
- Sikorska, I. (2005). Różnorodność kontekstów społecznego rozwoju dziecka. Psychologia Rozwojowa, 1, 31-41.
|