BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rozpowszechnienie cyberbullyingu i innych form agresji elektronicznej wśród uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną
Instytucja:
Data: 2010
Badacz: Piotr Plichta
Abstrakt:

Celem badania była weryfikacja zjawiska agresji elektronicznej wśród uczniów gimnazjum. Wzięto pod uwagę uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną ze szkół specjalnych z Łodzi i województwa łódzkiego. Łącznie przebadano 100 gimnazjalistów. Wyniki badania porównano z wynikami badania przeprowadzonego na próbie dobranych losowo 2143 gimnazjalistów ze szkół ogólnodostępnych. Zastosowano zmodyfikowany Łódzki Kwestionariusz Rozpowszechnienia Agresji Elektronicznej (ŁKRAE). Wyniki badania (opracowane za pomocą programu Statistica) wskazały, że 53% uczniów przynajmniej raz w życiu było sprawcą agresji elektronicznej. 65% przyznało się, że padło ofiarą takiej agresji (głównie poprzez takie nośniki jak komputer i telefon komórkowy). 15% uczniów z niepełnosprawnością doświadczyło cyberbullyingu. Do najczęściej wymienianych sprawców agresji elektronicznej zaliczono: przyjaciół, osoby znane z internetu, kibiców innej drużyny, byłego partnera/byłą partnerkę. Wyniki badania potwierdziły wysoki poziom zaangażowania uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w zjawisko cyberbullyingu, a także duży procent porównywalności pomiędzy uczniami ze szkół ogólnodostępnych i specjalnych w badanym zakresie.

Autorskie słowa kluczowe: niepełnosprawność intelektualna, Internet, technologie informacyjno-komunikacyjne, agresja elektroniczna, cyberbullying
Author's Keywords: intellectual disability, Internet, information-communication technology (ICT), electronic aggression, cyberbullying
Deskryptory TESE: Internet, zachowania społeczne, zachowania, złe sprawowanie, uczeń, niepełnosprawność intelektualna, technologia informacyjno-komunikacyjna, komputer, przemoc
TESE descriptors: Internet, social behaviour, behaviour, misconduct, pupil, intellectual disability, ICT, computer, violence
Publikacje:
  • Plichta, P. (2015). Rozpowszechnienie cyberbullyingu i innych form agresji elektronicznej wśród uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Niepełnosprawność, 1, 109-132.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"