Obserwuj
Tytuł badania: |
Rozpowszechnienie cyberbullyingu i innych form agresji elektronicznej wśród uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną |
Instytucja: |
|
Data: |
2010 |
Badacz: |
Piotr Plichta |
Abstrakt: |
Celem badania była weryfikacja zjawiska agresji elektronicznej wśród uczniów gimnazjum. Wzięto pod uwagę uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną ze szkół specjalnych z Łodzi i województwa łódzkiego. Łącznie przebadano 100 gimnazjalistów. Wyniki badania porównano z wynikami badania przeprowadzonego na próbie dobranych losowo 2143 gimnazjalistów ze szkół ogólnodostępnych. Zastosowano zmodyfikowany Łódzki Kwestionariusz Rozpowszechnienia Agresji Elektronicznej (ŁKRAE). Wyniki badania (opracowane za pomocą programu Statistica) wskazały, że 53% uczniów przynajmniej raz w życiu było sprawcą agresji elektronicznej. 65% przyznało się, że padło ofiarą takiej agresji (głównie poprzez takie nośniki jak komputer i telefon komórkowy). 15% uczniów z niepełnosprawnością doświadczyło cyberbullyingu. Do najczęściej wymienianych sprawców agresji elektronicznej zaliczono: przyjaciół, osoby znane z internetu, kibiców innej drużyny, byłego partnera/byłą partnerkę. Wyniki badania potwierdziły wysoki poziom zaangażowania uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w zjawisko cyberbullyingu, a także duży procent porównywalności pomiędzy uczniami ze szkół ogólnodostępnych i specjalnych w badanym zakresie. |
Autorskie słowa kluczowe: |
niepełnosprawność intelektualna, Internet, technologie informacyjno-komunikacyjne, agresja elektroniczna, cyberbullying |
Author's Keywords: |
intellectual disability, Internet, information-communication technology (ICT), electronic aggression, cyberbullying |
Deskryptory TESE: |
Internet, zachowania społeczne, zachowania, złe sprawowanie, uczeń, niepełnosprawność intelektualna, technologia informacyjno-komunikacyjna, komputer, przemoc |
TESE descriptors: |
Internet, social behaviour, behaviour, misconduct, pupil, intellectual disability, ICT, computer, violence |
Publikacje: |
- Plichta, P. (2015). Rozpowszechnienie cyberbullyingu i innych form agresji elektronicznej wśród uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Niepełnosprawność, 1, 109-132.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.