Abstrakt: |
Celem badania było poznanie poglądów dyrektorów na przyczyny sukcesów i niepowodzeń szkolnych. Badaniem objęto 28 osób. Opracowano czteromodułową ankietę, w której każdy moduł zawierał pytanie jednokrotnego wyboru o przyczyny sukcesów lub niepowodzeń w odniesieniu do szkoły własnej i szkół z najbliższego sąsiedztwa lub w odniesieniu do szkół publicznych stanu Michigan; odpowiedzi przypisywały odpowiedzialność motywacji i aspiracjom uczniów – A, organizacji pracy szkoły – B, pracy i staraniom nauczycieli – C, uzdolnieniom uczniów związanym ze środowiskiem – D. Za przyczynę porażek w Michigan 50% uznało uczniów, 36% złą pracę szkoły , 7% nauczycieli, 7% środowisko; za przyczynę sukcesów odpowiednio 21%, 50%, 29%, 0%. Za przyczynę porażek w szkole własnej i najbliższych szkołach 29% uznało uczniów, 14% złą pracę szkoły, 0% nauczycieli, 57% środowisko; za przyczynę sukcesów odpowiednio 21%, 43%, 29%, 7%. Stwierdzono, że w sytuacji, która ich osobiście nie dotyczyła, badani nie przypisywali większej roli środowisku, odpowiedzialnością za porażki obarczali głównie uczniów i organizację pracy szkoły, zasługi przypisywali organizacji szkoły. W sytuacji osobiście ich dotyczącej badani obarczali winą głównie środowisko rodzinne, a potem uczniów, zasługi zaś przypisywali głównie sobie. W doniesieniu opisano także badanie dotyczące przekonań nauczycieli na temat sukcesów i porażek szkolnych uczniów. Objęto nim nauczycieli z dziewięciu województw makroregionu poznańskiego; odpowiadali oni na pytanie ankietowe jednokrotnego wyboru, wkomponowane w kwestionariusz dla przewodniczących komisji egzaminacyjnych, które brzmiało: Czy Twoim osobistym zdaniem dobre stopnie z egzaminu maturalnego w typowej szkole są głównie efektem: A) dobrej jakości pracy szkoły, B) naboru dobrych, uzdolnionych i motywowanych uczniów, C) manipulacji ocenianiem przez nauczycieli, D) wysiłków i ambicji uczniów pragnących iść na studia. Otrzymano 351 odpowiedzi. Odpowiedź A wskazało 135 osób (44,2%), odpowiedź B – 107 osób (30,5%), odpowiedź C – 10 osób (3%), odpowiedź D – 79 osób (22,5%). Doniesienie zawiera także opinie nauczycieli polonistów o egzaminie maturalnym. Badaniem ankietowym objęto nauczycieli polonistów z dziewięciu województw makroregionu poznańskiego. W ankiecie odpowiadali oni m.in. na pytanie, które zdaniem badaczy ujawniło znaczny rozmiar manipulacji ocenianiem na maturze – 34% z ponad 350 nauczycieli nie chciało, żeby prace ich uczniów poprawiał inny nauczyciel, wskazując jako powód znajomość możliwości uczniów; 40% nie chciało tego, ponieważ to oni wiedzą, jakie treści zrealizowali na lekcjach. |