| Tytuł badania: | Sondaż pomaga modyfikować metody i organizację nauczania matematyki w klasach I-III | 
		
		
		
				
		| Data: | czerwiec 1997 | 
	
		| Badacz: | Stanisław Sokołowski | 
	
		| Abstrakt: | Celem badania było poznanie efektów kształcenia matematycznego oraz zwrócenie uwagi na organizację i metody pracy w procesie dydaktycznym. Badaniem objęto 545 uczniów klas trzecich ze szkół podstawowych. Wykorzystano sprawdzian arytmetyczny dotyczący głównie treści podstawowych programu (dwie wersje, 10 zadań). Zadania wymagające działań arytmetycznych w zakresie 100, porównywania różnicowego i ilorazowego nie sprawiały uczniom większych trudności. Zadanie wymagające znajomości kolejności działań wykonało poprawnie blisko jedna druga badanych. Uczniowie mieli duże trudności z zadaniami, w których występowały wyrażenia mianowane i dwumianowane. Bardzo duże trudności mieli z zadaniami wymagającymi wykorzystywania nawiasów – ich funkcji nie rozumiała jedna trzecia uczniów. Działania pisemne w zakresie 1000 badani przyswoili sobie w stopniu zadowalającym. Ponad połowa uczniów wykonała poprawnie dodatkowe zadania tekstowe, dotyczące ceny, ilości i wartości oraz obliczania obwodu prostokąta. Na podstawie wyników sformułowano postulaty dotyczące zwiększenia efektywności edukacji arytmetycznej w klasach I-III. | 
			
		| Deskryptory TESE: | matematyka, szkoła podstawowa, efekt uczenia się, postępy w nauce, rozwój poznawczy, uczeń | 
	
		| TESE descriptors: | mathematics, primary school, learning outcome, study progress, cognitive development, pupil | 
	
		| Publikacje: | Sokołowski, S. (1998). Sondaż pomaga modyfikować metody i organizację nauczania matematyki w klasach I-III. Życie Szkoły, 2, 107-109.
 |