BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Założenia a rzeczywistość w systemie oceniania dzieci klas początkowych
Data: [1997]
Badacz: Ryszard Więckowski
Abstrakt:

Badanie dotyczyło oceniania, m.in. stosowania oceny opisowej. Na podstawie rozmów z nauczycielami, analizy dokumentacji i obserwacji sformułowano następujące wnioski: większość nauczycieli sądziła, że w szkole powinny być oceny, gdyż pozwalają one lepiej kontrolować i weryfikować bieżącą wiedzę ucznia – co być może wynikało z nieznajomości podstaw, istoty i znaczenia oceny opisowej; większość nauczycieli była zdania, że oceniać należy podczas całej jednostki lekcyjnej; ocena semestralna to obraz wiedzy i włożonego wysiłku dziecka; przez nauczycieli stosowany był model tradycyjno-legalistyczny – wiedza weryfikowana w postaci not szkolnych zgodnie z zarządzeniem MEN nr 19 z 24 września 1992; nauczyciele uważali, że ocena opisowa jest dokładniejsza od stopnia; jako podstawową formę oceny opisowej powszechnie stosowano arkusz obserwacyjny; nauczyciele mieli trudności w redagowaniu oceny opisowej, dlatego jej unikali, trudności były spowodowane przez zbyt liczne klasy, brak szkoleń dotyczących tego problemu; pedagodzy opierali pracę dydaktyczno-wychowawczą na obserwacji i zapisywali swoje spostrzeżenia w specjalnych zeszytach; każdy nauczyciel miał swoje kryteria oceniania; w formułowaniu oceny opisowej większość nauczycieli korzystała z gotowego szablonu-wzorca narzuconego przez szkołę i dydaktyków; nauczyciele byli świadomi pozytywnych następstw stosowania nowego systemu weryfikacji dla nich samych, rodziców i dzieci.

Deskryptory TESE: ocenianie, sposób oceny, nauczyciel, kryterium oceny, ocena sumatywna
TESE descriptors: marking, evaluation method, teacher, evaluation criterion, summative evaluation
Publikacje:
  • Więckowski, R. (1998). Założenia a rzeczywistość w systemie oceniania dzieci klas początkowych. Życie Szkoły, 5, 259-265.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"