BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Percepcyjne uwarunkowania osiągnięć w nauce czytania uczniów klas pierwszych
Data: [1997]
Badacz: Irena Tarkowska
Abstrakt:

Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytanie, w jakiej mierze poziom percepcji wzrokowej i słuchowej warunkuje powodzenie dziecisiedmioletnich w nauce czytania. Pytania szczegółowe: jaki poziom rozwoju osiągają podstawowe funkcje psychofizyczne u dzieci; jakimi sposobami czytają dzieci o różnym poziomie rozwoju funkcji psychofizycznych; w jakim stopniu różny poziom funkcji psychofizycznych rzutuje na poprawność czytanych tekstów; w jakim stopniu zaburzenia funkcji słuchowej i wzrokowej wpływają na poziom rozumienia czytanych głośno tekstów. Badaniem objęto 60 uczniów klas pierwszych. Zastosowano test czytania głośnego (53 wyrazy), test percepcji wzrokowej L. Bender – E. Kopitz, próbę słuchową M. Stambak. Stwierdzono, że dzieci z funkcjami psychofizycznymi pozostającymi w normie mogły pod koniec pierwszej klasy czytać sposobem wyrazowym lub mieszanym, dzieci z zaburzeniami funkcji wzrokowej i o podwójnych zaburzeniach napotykały poważniejsze trudności w czytaniu. Bardzo dobry poziom czytania osiągnęły dzieci bez zaburzeń, podobny poziom osiągały dzieci z obniżeniem jednej funkcji – słuchowej lub wzrokowej; najsłabiej czytały dzieci z obniżeniami obu funkcji. Najczęściej popełnianym błędem była zamiana elementów, następnie błędy dodawania – głównie głosek i sylab, błędy opuszczania elementów – głównie głosek, sporadycznie występowało przestawianie elementów. W zakresie rozumienia tekstu głośno czytanego 30% odpowiedziało właściwie na wszystkie pytania, 51,7% częściowo, 18,3% niewłaściwie; rozumienie tekstu najbardziej utrudniały sprzężenia zaburzonych funkcji wzrokowej i słuchowej, przejawiające je dzieci uzyskiwały najniższy wskaźnik rozumienia tekstu.

Deskryptory TESE: czytanie, efekt uczenia się, uczeń, rozwój poznawczy, szkoła podstawowa, rozwój fizyczny, rozumienie, postępy w nauce, rozwój dziecka
TESE descriptors: reading, learning outcome, pupil, cognitive development, primary school, physical development, comprehension, study progress, child development
Publikacje:
  • Tarkowska, I. (1998). Percepcyjne uwarunkowania osiągnięć w nauce czytania uczniów klas pierwszych. Życie Szkoły, 3, 137-141.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"