BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dziecko z wadą słuchu w szkole masowej – blaski i cienie integracji
Data: [1997]
Badacz: Kazimierz Kowańdy, Karol Penar
Abstrakt:

Badaniem ankietowym objęto słabo słyszących uczniów uczęszczających do szkół masowych w miejscu swojego zamieszkania – dziewięciu uczniów klas V-VI i 13 uczniów klas VII-VIII – oraz ich rodziców – 20 osób, głównie matki. Ankieta dla uczniów zawierała pytania o stosunek do szkoły i kolegów z klasy, lubiane oraz trudne przedmioty, otrzymywaną pomoc w nauce, ewentualne przykrości z powodu niedosłuchu, przyjaźnie i kontakty, oceny wychowawcy klasy i innych nauczycieli. Ankieta dla rodziców dotyczyła m.in. kontaktów ze szkołą, oceny samopoczucia dziecka w szkole, czynników utrudniających integrację dzieci w zespole rówieśników słyszących. 68% uczniów udzieliło odpowiedzi akceptujących szkołę i dobre samopoczucie w niej. Na przykrości związane z niedosłuchem skarżyło się 50% uczniów klas V-VI oraz dwóch uczniów klas VII-VIII. Nie udało się sporządzić listy łatwych i trudnych przedmiotów nauczania. Odpowiedzi na pytania o pomoc w nauce były dość jednoznaczne, szkoła nie udzielała pomocy dydaktyczno-wyrównawczej, udzielali jej rodzice i poradnia. Wszyscy uczniowie wypowiadali się pozytywnie o wychowawcach, twierdząc, że są wyrozumiali i pomagają w trudnych sytuacjach. Dobre samopoczucie dzieci w klasie potwierdziło 90% rodziców. Rodzice kontaktowali się głównie z wychowawcą klasy, w jednym przypadku kontakt dotyczył pedagoga szkolnego. Ocena kontaktu z nauczycielami była pozytywna. Rodzice potwierdzali, że dzieci uzyskują pomoc w rodzinie (rodzice, starsze rodzeństwo) i w poradni. Czynniki wpływające pozytywnie na integrację rangowali następująco: stosunek nauczycieli, osobowość dziecka, kontakty ze szkołą, dobry poziom mowy. Czynniki negatywne rangowali następująco: brak akceptacji dziecka, niesprawiedliwe oceny, brak opieki nauczycieli, brak dodatkowej pomocy, inne. Stwierdzono, że informacje zebrane od dzieci i rodziców potwierdzają przekonanie, iż integracja przebiega prawidłowo, jednak wiele spraw wymaga rozwiązania poprzez współpracę szkoły z rodzicami i decyzje władz oświatowych; stwarzana przez nauczycieli atmosfera tolerancji i akceptacji stanowi decydujący czynnik sprzyjający pełnej integracji społecznej i psychicznej, stopień zintegrowania się dzieci słabo słyszących z rówieśnikami zależy od rezultatów rehabilitacji dziecka w poradni, determinacji rodziców, osobowości dziecka.

Deskryptory TESE: rodzice, uczeń, upośledzenie, dziecko, relacja rodzice – szkoła, kształcenie integracyjne, szkoła podstawowa, upośledzenie percepcji, upośledzenie słuchu, specjalne potrzeby edukacyjne
TESE descriptors: parents, pupil, disability, child, parent-school relation, inclusive education, primary school, sensory impairment, hearing impairment, special educational needs
Publikacje:
  • Kowańdy, K. i Penar, K. (1998). Dziecko z wadą słuchu w szkole masowej – blaski i cienie integracji. Życie Szkoły, 1, 12-17.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"