BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dziecko z rodziny alkoholowej w szkole
Instytucja:
Data: 2009
Badacz: Bożena Matyjas
Abstrakt:

Głównym przedmiotem badania było pytanie: jak przedstawia się sytuacja szkolna uczniów z rodzin dotkniętych alkoholizmem. Sformułowano także następujące pytania szczegółowe: jakie wyniki w nauce osiągają dzieci, których rodzice piją alkohol; jakie przedmioty sprawiają dzieciom z rodzin alkoholowych największe trudności; jaka jest aktywność dziecka alkoholika w czasie lekcji; jaki stosunek do nauki mają dzieci z rodzin alkoholowych; jak oceniane jest w szkole zachowanie dziecka pochodzącego z rodziny alkoholowej; jak częstym zjawiskiem wśród dzieci z rodziny alkoholowej jest drugoroczność; jakie zainteresowania przejawiają się u dzieci, których rodzice nadużywają alkoholu; w jaki sposób dzieci z rodzin alkoholowych postrzegane są przez rówieśników. Do zebrania materiału badawczego posłużono się sondażem diagnostycznym, techniką ankiety oraz wywiadem (z pedagogiem szkolnym). Próbę badawczą stanowiła grupa 199 uczniów klas IV-VI oraz trzy pedagożki z wybranych szkół podstawowych w Kielcach. Wśród badanych uczniów wyodrębniono 32 dzieci (w tym 16 dziewcząt oraz 16 chłopców), których przynajmniej jedno z rodziców nadużywało alkoholu. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że uczniowie wychowujący się w rodzinie alkoholowej spośród wszystkich zajęć szkolnych najbardziej lubili uczestniczyć w lekcjach z wychowania fizycznego (12) oraz języka polskiego (dziewięć wskazań); w dalszej kolejności z historii (cztery), matematyki (cztery), muzyki (dwa) i przyrody (jedno). Natomiast najmniej lubianymi okazały się matematyka (18), historia (pięć wskazań), język polski (trzy), wychowanie fizyczne (trzy), język angielski (dwa) oraz przyroda (jedno). Na podstawie uzyskanego materiału dowiedziono również, że ponad połowa badanych dzieci z rodzin alkoholowych (17) wywiązywała się z obowiązków szkolnych. Troje uczniów deklarowało nieodrabianie prac domowych. Pod względem drugoroczności wystąpiła ona dwukrotnie wśród respondentów z klasy trzeciej i czwartej (ogółem w badanej grupie na drugi rok w tej samej klasie pozostało sześcioro dzieci). W opinii większości badanych rówieśnicy ich lubią (25), przeciwnego zdania było siedem osób. Ponadto stwierdzono, że uczniowie wychowujący się w rodzinach alkoholowych rzadko samodzielnie zgłaszają się do odpowiedzi lub udziału w jakichkolwiek przedsięwzięciach szkolnych.

Autorskie słowa kluczowe: dziecko, rodzina alkoholowa, sytuacja szkolna, formy pomocy dziecku
Author's Keywords: alcoholic family, school performance, forms of child support
Deskryptory TESE: niedostateczne osiągnięcia w nauce, przygotowanie do lekcji, kompetencja uczenia się, pochodzenie społeczne, postawa wobec szkoły, proces uczenia się, rodzice
TESE descriptors: re-assessment, lesson preparation, learning to learn, social background, attitude towards school, learning process, parents
Publikacje:
  • Matyjas, B. (2011). Dziecko z rodziny alkoholowej w szkole. Pedagogika Społeczna, 1, 63-81.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"