BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauka języków obcych a stosunek do obcokrajowców
Instytucja:
Data: [1995]
Badacz: Urszula Krajewska
Abstrakt:

Badanie dotyczyło postaw uczniów wobec uczenia się języków obcych. Przyjęto hipotezę, że stosunek do obcokrajowców jest czynnikiem wpływającym w istotny sposób na uczenie się określonego języka przez młodzież. Badaniem objęto grupę kontrolną – 30 uczniów klas maturalnych LO – i grupę zasadniczą – 30 słuchaczy nauczycielskiego studium języków obcych. Zastosowano własną skalę postaw wobec obcokrajowców zawierającą pary 18 cech (pozytywna – negatywna) możliwych do przypisania przedstawicielom krajów, w których używa się języka niemieckiego i angielskiego; własny kwestionariusz do badania skali postaw wobec uczenia się języków obcych liczący 18 pytań zamkniętych. Stwierdzono, że w grupie zasadniczej postawy pozytywne wobec obcokrajowców przejawiało 29 osób, w grupie kontrolnej 25. Wysokie nasilenie postawy wobec uczenia się języków obcych prezentowało sześć osób z grupy zasadniczej i pięć z kontrolnej, przeciętne – 22 i 18, niskie – dwie i siedem. Dla obu grup uzyskano wynik współczynnika korelacji świadczący o istnieniu istotnej zależności między postawą wobec uczenia się języka obcego a stosunkiem do obcokrajowców, których język jest przedmiotem nauczania. Stwierdzono, że kształtowanie odpowiednich postaw wobec cudzoziemców przyczynia się do wyrobienia u uczniów pozytywnego stosunku do języka obcego. Sformułowano postulaty związane w procesem uczenia się – nauczania języków obcych skierowane do nauczycieli, rodziców oraz środków masowego przekazu.

Deskryptory TESE: postawa, angielski, niemiecki, cudzoziemiec, uczeń, szkoła średnia, student, nauczanie języków obcych
TESE descriptors: attitude, English, German, foreigner, pupil, secondary school, student, foreign language teaching
Publikacje:
  • Krajewska, U. (1997). Nauka języków obcych a stosunek do obcokrajowców. Języki Obce w Szkole, 5, 407-411.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"