Abstrakt: |
Przedmiotem ankietowego badania były odczucia uczniów odnośnie nauki języków obcych. Objęło ono uczniów klas IV-VI uczących się angielskiego w Szkole Podstawowej nr 16 w Katowicach (cztery godziny tygodniowo lekcji obowiązkowych dla klas czwartych i piątych oraz dwie godziny lekcji nadobowiązkowych dla klas szóstych). Wyniki ankiety ujawniły, że 98,8% uczniów chciało uczyć się języka obcego, najczęściej z powodu chęci porozumienia się z innymi ludźmi na świecie (28,8%) oraz dlatego, że może się to przydać w przyszłości (26,2%). 21,4% odpowiedziało, że uczenie się języka obcego sprawia im przyjemność. Do najczęściej wymienianych języków, których dzieci chciałyby się uczyć, należały: angielski (79,8%, przypuszczalnie dlatego, że dzieci uczyły się go już od roku i jest to język najbardziej popularny w Europie), niemiecki (17,9%), francuski (2,4%). Ani jedna osoba nie wymieniła rosyjskiego. Potrzeba nauki języka obcego ujawniła się, zanim wprowadzono go jako przedmiot do szkoły, o czym świadczyły odpowiedzi na pytanie, czy dzieci uczyły się wcześniej jakiegoś języka zachodnioeuropejskiego – 39,3% uczniów odpowiedziało twierdząco, a 60,7% przecząco. Najczęściej był to angielski, następnie niemiecki. Badani byli również świadomi potrzeby wczesnego rozpoczęcia nauki. 47,6% badanych stwierdziło, że chcieliby się uczyć języka obcego już w klasie pierwszej, 11,9% – w klasie czwartej, 14,3% – w klasie trzeciej. 90,5% uczniów zadeklarowało, że są pozytywnie nastawieni do pracy z podręcznikiem od języka angielskiego i do sposobu prowadzenia lekcji. |