BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauka języka obcego (zachodnioeuropejskiego) w opinii uczniów szkoły podstawowej
Data: 1990
Badacz: Iwona Zajączkowska
Abstrakt:

Przedmiotem ankietowego badania były odczucia uczniów odnośnie nauki języków obcych. Objęło ono uczniów klas IV-VI uczących się angielskiego w Szkole Podstawowej nr 16 w Katowicach (cztery godziny tygodniowo lekcji obowiązkowych dla klas czwartych i piątych oraz dwie godziny lekcji nadobowiązkowych dla klas szóstych). Wyniki ankiety ujawniły, że 98,8% uczniów chciało uczyć się języka obcego, najczęściej z powodu chęci porozumienia się z innymi ludźmi na świecie (28,8%) oraz dlatego, że może się to przydać w przyszłości (26,2%). 21,4% odpowiedziało, że uczenie się języka obcego sprawia im przyjemność. Do najczęściej wymienianych języków, których dzieci chciałyby się uczyć, należały: angielski (79,8%, przypuszczalnie dlatego, że dzieci uczyły się go już od roku i jest to język najbardziej popularny w Europie), niemiecki (17,9%), francuski (2,4%). Ani jedna osoba nie wymieniła rosyjskiego. Potrzeba nauki języka obcego ujawniła się, zanim wprowadzono go jako przedmiot do szkoły, o czym świadczyły odpowiedzi na pytanie, czy dzieci uczyły się wcześniej jakiegoś języka zachodnioeuropejskiego – 39,3% uczniów odpowiedziało twierdząco, a 60,7% przecząco. Najczęściej był to  angielski, następnie niemiecki. Badani byli również świadomi potrzeby wczesnego rozpoczęcia nauki. 47,6% badanych stwierdziło, że chcieliby się uczyć języka obcego już w klasie pierwszej, 11,9% – w klasie czwartej, 14,3% – w klasie trzeciej. 90,5% uczniów zadeklarowało, że są pozytywnie nastawieni do pracy z podręcznikiem od języka angielskiego i do sposobu prowadzenia lekcji.

Deskryptory TESE: nauczanie języków obcych, szkoła podstawowa, uczeń, postawa, komunikacja werbalna, popyt na kształcenie, angielski, niemiecki, francuski, rosyjski
TESE descriptors: foreign language teaching, primary school, pupil, attitude, verbal communication, demand for education, English, German, French, Russian
Publikacje:
  • Zajączkowska, I. (1992). Nauka języka obcego (zachodnioeuropejskiego) w opinii uczniów szkoły podstawowej. Języki Obce w Szkole, 3, 219-221.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"