Tytuł badania: |
Nauka języka angielskiego a rozwój kompetencji fonologicznej polskich dzieci w wieku przedszkolnym |
Instytucja: |
|
Data: |
kwiecień 2004 – maj 2004 |
Badacz: |
Marta Bogdanowicz, Paulina Petrus |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy u polskich dzieci uczących się języka angielskiego istnieje związek pomiędzy poziomem kompetencji fonologicznej w języku ojczystym i w nabywanym języku obcym? Czy fakt uczenia się języka obcego (angielskiego) wiąże się z poziomem rozwoju kompetencji fonologicznej w zakresie różnicowania fonemów oraz dokonywania operacji na sylabach i logotomach w języku ojczystym (polskim)? Do zebrania materiału badawczego posłużono się werbalną próbą Polski język autorstwa M. Bogdanowicz, obrazkową wersją próby Rymy i aliteracje opracowanej przez M. Lipowską oraz anglojęzyczną wersją próby Rymy i aliteracje. W badaniu wzięło udział 100 dzieci (50 chłopców i 50 dziewczynek) w wieku od 4;5 do 6;3 roku. Respondenci uczęszczali do przedszkoli w Trójmieście (wykluczono osoby z opóźnieniem rozwoju umysłowego, niedosłuchem, poważną wadą wzroku oraz anatomicznymi dysfunkcjami artykulatorów). Wśród badanych dzieci 40 uczyło się języka angielskiego od dwóch lat (w tym 20 uczęszczało do przedszkola anglojęzycznego, a 20 do tradycyjnej placówki, w której lekcje języka angielskiego odbywały się dwa razy w tygodniu przez pół godziny), natomiast 60 dzieci nie uczyło się nigdy tego języka. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że synteza sylabowa oraz różnicowanie rymów były rozwinięte na wyższym poziomie u dzieci uczących się języka angielskiego w porównaniu z dziećmi, które uczyły się jedynie języka polskiego. Natomiast pod względem różnicowania fonemów dzieci uczące się języków polskiego i angielskiego uzyskały niższe wyniki od dzieci uczących się tylko języka polskiego. |
Deskryptory TESE: |
nauczanie, uczenie się, proces uczenia się, nauczanie języków obcych, wiek, dziecko, rozwój dziecka, angielski, język, kompetencje, kompetencje językowe |
TESE descriptors: |
teaching, learning, learning process, foreign language teaching, age, child, child development, English, language, competence, language skills |
Publikacje: |
- Petrus, P. i Bogdanowicz, M. (2005). Nauka języka angielskiego a rozwój kompetencji fonologicznej polskich dzieci w wieku przedszkolnym. Psychologia Rozwojowa, 3, 111-121.
|