BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauka języka angielskiego a rozwój kompetencji fonologicznej polskich dzieci w wieku przedszkolnym
Instytucja:
Data: kwiecień 2004 – maj 2004
Badacz: Marta Bogdanowicz, Paulina Petrus
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy u polskich dzieci uczących się języka angielskiego istnieje związek pomiędzy poziomem kompetencji fonologicznej w języku ojczystym i w nabywanym języku obcym? Czy fakt uczenia się języka obcego (angielskiego) wiąże się z poziomem rozwoju kompetencji fonologicznej w zakresie różnicowania fonemów oraz dokonywania operacji na sylabach i logotomach w języku ojczystym (polskim)? Do zebrania materiału badawczego posłużono się werbalną próbą Polski język autorstwa M. Bogdanowicz, obrazkową wersją próby Rymy i aliteracje opracowanej przez M. Lipowską oraz anglojęzyczną wersją próby Rymy i aliteracje. W badaniu wzięło udział 100 dzieci (50 chłopców i 50 dziewczynek) w wieku od 4;5 do 6;3 roku. Respondenci uczęszczali do przedszkoli w Trójmieście (wykluczono osoby z opóźnieniem rozwoju umysłowego, niedosłuchem, poważną wadą wzroku oraz anatomicznymi dysfunkcjami artykulatorów). Wśród badanych dzieci 40 uczyło się języka angielskiego od dwóch lat (w tym 20 uczęszczało do przedszkola anglojęzycznego, a 20 do tradycyjnej placówki, w której lekcje języka angielskiego odbywały się dwa razy w tygodniu przez pół godziny), natomiast 60 dzieci nie uczyło się nigdy tego języka. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że synteza sylabowa oraz różnicowanie rymów były rozwinięte na wyższym poziomie u dzieci uczących się języka angielskiego w porównaniu z dziećmi, które uczyły się jedynie języka polskiego. Natomiast pod względem różnicowania fonemów dzieci uczące się języków polskiego i angielskiego uzyskały niższe wyniki od dzieci uczących się tylko języka polskiego.

Deskryptory TESE: nauczanie, uczenie się, proces uczenia się, nauczanie języków obcych, wiek, dziecko, rozwój dziecka, angielski, język, kompetencje, kompetencje językowe
TESE descriptors: teaching, learning, learning process, foreign language teaching, age, child, child development, English, language, competence, language skills
Publikacje:
  • Petrus, P. i Bogdanowicz, M. (2005). Nauka języka angielskiego a rozwój kompetencji fonologicznej polskich dzieci w wieku przedszkolnym. Psychologia Rozwojowa, 3, 111-121.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"