
Obserwuj
Tytuł badania: |
Nauka ekonomii oczami nastolatków |
Instytucja: |
|
Data: |
[2013] |
Badacz: |
Małgorzata Marchewka, Wioletta Nogaj |
Abstrakt: |
W badaniu wzięła udział młodzież uczestnicząca w programach pozaszkolnej edukacji ekonomicznej w ramach Ekonomicznego Uniwersytetu Dziecięcego, w tym 11 uczniów z Warszawy, 72 z Rzeszowa, 76 z Poznania, 80 z Białegostoku, 106 z Katowic, 44 z Kielc i 85 z Wrocławia. Wyniki tego badania zestawiono z rezultatami ankiety, którą przeprowadzono wśród gimnazjalistów uczestniczących w Akademii Młodego Ekonomisty. Łącznie w badaniu wzięło 804 uczniów, w tym 574 uczestników EUD i 230 AME. Dodatkową ankietą objęto 72 gimnazjalistów, którzy nie brali udziału w pozaszkolnych zajęciach z ekonomii. Uczniowie ze szkół podstawowych uczestniczący w zajęciach EUD deklarowali najsłabszą znajomość pojęć takich jak inflacja i polityka fiskalna. Najwięcej osób wybrało pojęcia do zdefiniowania takie jak stopa bezrobocia i dług publiczny, ale okazało się, że odsetek poprawnych definicji tych pojęć był niższy niż ich deklarowana znajomość. Gimnazjaliści z AME największe trudności mieli ze zdefiniowaniem polityki fiskalnej; 22% ankietowanych twierdziło, że dobrze albo bardzo dobrze znają to pojęcie, ale nikt nie podjął próby jego zdefiniowania. Ankietowani z AME i EUD deklarowali najlepszą znajomość pojęć „podatek VAT” i „pieniądz elektroniczny” z obszaru „finanse”. Żaden uczeń nie zdefiniował poprawnie pojęcia „procent składany”. Okazało się również, że uczniowie EUD mieli trudności z poprawnym zdefiniowaniem akcyzy. |
Deskryptory TESE: |
przedsiębiorczość, ekonomia, wiedza, młodzież, gospodarka, postępy w nauce |
TESE descriptors: |
enterpreneurship, economics, knowledge, youth, economy, study progress |
Publikacje: |
- Marchewka, M. i Nogaj, W. (2014). Nauka ekonomii oczami nastolatków. e-mentor, 4. Pobrane z http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/56/id/1118

|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.