BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauka ekonomii oczami nastolatków
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Małgorzata Marchewka, Wioletta Nogaj
Abstrakt:

W badaniu wzięła udział młodzież uczestnicząca w programach pozaszkolnej edukacji ekonomicznej w ramach Ekonomicznego Uniwersytetu Dziecięcego, w tym 11 uczniów z Warszawy, 72 z Rzeszowa, 76 z Poznania, 80 z Białegostoku, 106 z Katowic, 44 z Kielc i 85 z Wrocławia. Wyniki tego badania zestawiono z rezultatami ankiety, którą przeprowadzono wśród gimnazjalistów uczestniczących w Akademii Młodego Ekonomisty. Łącznie w badaniu wzięło 804 uczniów, w tym 574 uczestników EUD i 230 AME. Dodatkową ankietą objęto 72 gimnazjalistów, którzy nie brali udziału w pozaszkolnych zajęciach z ekonomii. Uczniowie ze szkół podstawowych uczestniczący w zajęciach EUD deklarowali najsłabszą znajomość pojęć takich jak inflacja i polityka fiskalna. Najwięcej osób wybrało pojęcia do zdefiniowania takie jak stopa bezrobocia i dług publiczny, ale okazało się, że odsetek poprawnych definicji tych pojęć był niższy niż ich deklarowana znajomość. Gimnazjaliści z AME największe trudności mieli ze zdefiniowaniem polityki fiskalnej; 22% ankietowanych twierdziło, że dobrze albo bardzo dobrze znają to pojęcie, ale nikt nie podjął próby jego zdefiniowania. Ankietowani z AME i EUD deklarowali najlepszą znajomość pojęć „podatek VAT” i „pieniądz elektroniczny” z obszaru „finanse”. Żaden uczeń nie zdefiniował poprawnie pojęcia „procent składany”. Okazało się również, że uczniowie EUD mieli trudności z poprawnym zdefiniowaniem akcyzy.

Deskryptory TESE: przedsiębiorczość, ekonomia, wiedza, młodzież, gospodarka, postępy w nauce
TESE descriptors: enterpreneurship, economics, knowledge, youth, economy, study progress
Publikacje:
  • Marchewka, M. i Nogaj, W. (2014). Nauka ekonomii oczami nastolatków. e-mentor, 4. Pobrane z http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/56/id/1118
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"