BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauka domowa biologii uczniów liceów ogólnokształcących
Data: [2004]
Badacz: Ryta Suska-Wróbel
Abstrakt:

Celem badania sondażowego było określenie jakości domowego uczenia się biologii wśród uczniów liceów ogólnokształcących w kontekście reformy kształcenia w szkolnictwie ponadgimnazjalnym. Zwrócono szczególną uwagę na powtarzane w popularnej opinii przekonanie o czasochłonności przygotowywania się do lekcji oraz konieczności uczenia się opartego na zapamiętywaniu gotowych wiadomości. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że zgodnie z opiniami licealistów czas poświęcany na naukę domową biologii przekracza czas przeznaczany na pozostałe przedmioty, choć różnice te nie były duże. Badani poświęcali na uczenie się w domu niewiele mniej czasu, niż zajmuje nauka w szkole, i była to wielkość porównywalna z wynikami uzyskanymi w innych badaniach. Intensywność uczenia się biologii wyniosła dla badanej próby 61,05%, co oznaczało, że przeciętny uczeń uczył się biologii intensywnie. Dziewczęta uczyły się intensywniej niż chłopcy. Stwierdzone różnice między dziewczętami i chłopcami w jakości i ilości nauki można było tłumaczyć różnicami społecznymi i odmiennym charakterem interakcji w klasie, które prowadziły np. do nadmiernego samokrytycyzmu i bezradności w obliczu trudności u dziewcząt (Konarzewski, 1992). W związku z hermetycznym językiem biologii najczęściej stosowaną przez uczniów strategią uczenia się było zapamiętywanie wiadomości, często w brzmieniu identycznym do zapisanego w notatkach i podręcznikach (najczęściej wykorzystywanych źródłach wiedzy). Ten sposób uczenia się był nietrwały i łatwo ulegał deformacjom.

Deskryptory TESE: biologia, szkoła średnia, praca domowa, pedagogika czasu wolnego, uczenie się
TESE descriptors: biology, secondary school, homework, leisure education, learning
Publikacje:
  • Suska-Wróbel, R. (2004). Nauka domowa biologii uczniów liceów ogólnokształcących. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 4, 47-55.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"