Abstrakt: |
Przedmiotem badań był wpływ strategii uczenia się języka obcego na osiągane rezultaty, w szczególności w aspekcie dbałości o poprawność językową wypowiedzi. W badaniach wzięli udział słuchacze nauczycielskich kolegiów języków obcych w Gliwicach (drugi rok; sekcja francuska). Do realizacji celu badań wykorzystano ankietę. Miała ona za zadanie pokazać częstotliwość stosowania takich strategii (według klasyfikacji O’Malley i Chamot) jak: metakognitywne (część A), kognitywne (część B), społeczno-afektywne (część C). Wyniki badań wskazały, że wszystkie trzy strategie są często bądź bardzo często stosowane (47,35%-47,5%). Ponadto doniesienie pokazało, że wśród zachowań skoncentrowanych na poprawność językową w każdej ze strategii najczęściej były wymieniane: w ramach strategii metakognitywnych – korygowanie własnych błędów, czytanie francuskich tekstów itd.; w ramach strategii kognitywnych – notowanie nowych, trudnych słów, powtarzanie informacji z odbytych lekcji, unikanie dosłownych tłumaczeń; w ramach strategii społeczno-afektywnych: korygowanie błędów (podczas interakcji z rozmówcami). |