Obserwuj
Tytuł badania: |
Nauka zawodu w małopolskich szkołach 2009 |
Projekt badawczy: |
- Małopolskie Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Kolejne lata cyklu: |
0
|
Instytucja: |
|
Data: |
|
Badacz: |
|
Abstrakt: |
Badanie polegało na analizie danych zastanych na temat praktycznej nauki zawodu i egzaminu zawodowego. Dane pozyskano od absolwentów szkół ponadgimnazjalnych pozyskane z Systemu Informacji Oświatowej (SIO) oraz Głównego Urzędu Statystycznego (SIO). Dodatkowo 153 zespoły szkół z 20 na 22 małopolskie powiaty uzupełniły arkusz danymi o praktycznej nauce zawodu, doradztwie zawodowym i zajęciach pozalekcyjnych. Posłużono się też danymi z Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej (OKE) oraz z izb rzemieślniczych (analiza egzaminów czeladniczych i mistrzowskich). Wyniki badania pokazały, że w 2008 r. odsetek osób kończących zasadnicze szkoły zawodowe wyniósł 17%. Zawody, w których uczniowie uczestniczyli w praktykach zawodowych to: technik hotelarstwa (35%), technik architektury krajobrazu (13%), technik leśnik i technik mechanik (po 11%). W zasadniczych szkołach zawodowych najczęstszą formą zajęć pozalekcyjnych oferowaną przez małopolskie szkoły są zajęcia o profilu sportowym (85%). Główną formą doradztwa zawodowego są spotkania z pedagogiem szkolnym (32%) i lekcje z wychowawcą (31%). |
Deskryptory TESE: |
praca, rynek pracy, szkoła, uczeń, egzamin |
TESE descriptors: |
labour, labour market, school, pupil, examination |
Publikacje: |
- Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie. (2009). Nauka zawodu w małopolskich szkołach 2009. Pobrane z http://www.obserwatorium.malopolska.pl/
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.