BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zawodowy start (2011)
Projekt badawczy:
  • Małopolskie Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji
pokaż badania
Kolejne lata cyklu: 2007 2009 2010 2011 2012 2013
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: lipiec 2011 – sierpień 2011
Badacz: Katarzyna Antończak, Agata Chrześcijanek, Ewa Guzik, Marcin Węgrzyn
Abstrakt:

Badanie losów absolwentów szkół zawodowych jest częścią badania przeprowadzanego wśród uczniów ostatnich klas szkół ponadgimnazjalnych. W badaniu uczestniczą absolwenci szkół zasadniczych zawodowych, techników i szkół policealnych. Metodą badawczą jest ankieta (internetowa albo telefoniczna) dotycząca kariery zawodowej po ukończeniu szkoły i przydatności przygotowania szkolnego. Ogółem w badaniu uczestniczyło 5991 absolwentów, w tym wywiad telefoniczny przeprowadzono wśród 4223 osób, ankietę internetową wśród 1572, a wywiad telefoniczny z osobą przebywającą za granicą – wśród 196. Po roku od ukończenia szkoły 34% absolwentów pracowało, 15% pracowało i uczyło się, 25% uczyło się, a 26% ani nie uczyło się, ani nie pracowało. Wśród tzw. NEET-sów (osoby nieuczące się i niepracujące) 70% szukało pracy. Przy podejmowaniu pracy przeszło pełne doszkolenie 14% respondentów, 8% – większe doszkolenie, 30% – niewielkie doszkolenie, a pozostali posiadali pełne przygotowanie. Miesięczne wynagrodzenie w pierwszej pracy wynosiło średnio 1360 zł, a po zmianie – 1648. Po zmianie pracy najwięcej zarabiali absolwenci zasadniczych szkół zawodowych – 1948 zł, absolwenci techników – 1587 zł, a absolwenci szkół policealnych – 1589 zł. Zgodność pracy z wyuczonym zawodem według typów szkół (N = 3693): całkowite 30% technikum, 46% ZSZ, 53% szkoły policealne, 63% młodociani ZSZ; brak zgodności 48% technikum, 38% uczniowie ZSZ, 34% szkoły policealne, 26% młodociani ZSZ. Po ukończeniu szkoły nauki nie kontynuowało ogółem 50% respondentów, w tym 59% absolwentów szkół zawodowych, 45% techników, 60% szkół policealnych. Absolwenci zasadniczych szkół zawodowych uczyli się (po skończeniu szkoły) w (N = 467): liceach uzupełniających (54%), technikach uzupełniających (42%) i na kursach (5%).

Deskryptory TESE: praca, bezrobocie, absolwent, kompetencje, wybór kierunku kształcenia zawodowego, pracobiorca, pracownik młodociany
TESE descriptors: labour, unemployment, school leaver, competence, choice of training, employee, youth worker
Publikacje:
  • Antończak, K., Węgrzyn, M., Chrześcijanek, A. i Guzik, E. (red.). (2012). Zawodowy start. Raport z badania losów absolwentów szkół zawodowych 2011. Pobrane z http://www.obserwatorium.malopolska.pl/files/common/raporty-z-badan/badanie-losow-absolwentow/zawodowy-start-2011.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"