BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Tendencje i kierunki zmian na rynku usług szkolnictwa wyższego w Małopolsce. Ocena z uwzględnieniem czynników demograficznych i koniunkturalnych
Projekt badawczy:
  • Małopolskie Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji
pokaż badania
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: marzec 2013
Badacz: Agata Chrześcijanek, Kinga Gorczowska, Ewa Guzik, Maria Leńczuk, Marcin Marosz, Małgorzata Piwowarczyk, Marek Skuciński, Monika Wałaszek
Abstrakt:

W raporcie wykorzystano dane demograficzne przetwarzane przez Główny Urząd Statystyczny, sprawozdania statystyczne (o studiach wyższych, stypendiach naukowych, studiach podyplomowych i doktoranckich, liceach ogólnokształcących, profilowanych i szkołach zawodowych) oraz wyniki Badania tendencji i kierunków zmian na rynku usług szkolnictwa wyższego w województwie małopolskim. W badaniu tym wzięły udział następujące krakowskie uczelnie: Akademia Górniczo-Hutnicza, Akademia Ignatianum, Akademia Sztuk Pięknych, Akademia Muzyczna, Akademia Wychowania Fizycznego, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego i in. Struktura kandydatów na poszczególne kierunki w roku akademickim 2012/2013: nauki społeczne, gospodarka i prawo 24,6% (w 2011/2012 25,6%), nauki techniczne 24,6% (w 2011/2012 24,4%), nauka 11,5% (w 2011/2012 11%), nauki humanistyczne i sztuka 13,1% (w 2011/2012 14,3%), rolnictwo 3,8% (w 2011/2012 3%), nauki medyczne 8,5% (w 2011/2012 9,2%), kształcenie 3,5% (w 2011/2012 4,5%), usługi 10,4% (w 2011/2012 8%). W 2012/2013 roku na jedno miejsce w szkole publicznej przypadało 3,4 kandydata, a w szkole niepublicznej 1,1. Od 2005/2006 roku liczba kandydatów na jedno miejsce w szkołach publicznych zmniejszyła się (z 3,7), a w szkołach niepublicznych – zwiększyła (z 0,8). Rodzaje zmian wprowadzonych przez badane uczelnie w ofercie akademickiej w latach 2011/2012 i 2012/2013: kursy i szkolenia zintegrowane z programem (71,4%), kursy online (50%), uniwersytet dla dzieci (50%), uniwersytet trzeciego wieku (28,6%), oferta dla studentów nastawiona na aktywizację zawodową (21,4%). 14,3% uczelni nie wprowadziło żadnych zmian.

Deskryptory TESE: absolwent, absolwent szkoły wyższej, student, jakość kształcenia, oferta edukacyjna, wybór studiów
TESE descriptors: school leaver, graduate, student, quality of education, educational provision, choice of studies
Publikacje:
  • Gorczowska, K., Marosz, M., Piwowarczyk, M., Skuciński, M., Wałaszek, M., Leńczuk, M., Chrześcijanek, A. i Guzik, E. (red.). (2013). Tendencje i kierunki zmian na rynku usług szkolnictwa wyższego w Małopolsce. Ocena z uwzględnieniem czynników demograficznych i koniunkturalnych. Pobrane z http://obserwatorium.malopolska.pl/files/common/raporty-z-badan/szkolnictwo-%20wyzsze-2013%20.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"