Abstrakt: |
W 2011 roku przeprowadzono trzecią edycję badania zapotrzebowania na pracowników wśród małopolskich pracodawców. Metodologia i narzędzia wykorzystane w badaniu powstały w oparciu o metody wypracowane w ramach projektu Bilans Kapitału Ludzkiego (realizacja: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości). W badaniu wykorzystano dane PARP i WUP – uzyskano łącznie 3624 obserwacje, w tym 1113 pochodziło z badania PARP, a 2511 – z badania na zlecenie WUP. Do czynników ograniczających zatrudnienie respondenci zaliczali: zbyt wysokie podatki (76% wskazań), zbyt wysokie koszty pozapłacowe (76%), niestabilną sytuację gospodarczą (73%), silną konkurencję na rynku (66%), skomplikowane przepisy i regulacje prawne (54%), wysokie oczekiwania płacowe pracowników (53%) i in. W momencie badania 17% firm poszukiwało pracowników, w tym 20% z sektora prywatnego i 10% z publicznego. 39% pracodawców szukało robotników przemysłowych i rzemieślników, 39% specjalistów, 19% techników i średniego personelu, 18% pracowników usług i sprzedawców. 41% badanych chciało, żeby kandydaci posiadali pełne przygotowanie, 38% oferowało niewielkie doszkolenie, 9% – większe doszkolenie, a 12% – pełne doszkolenie. Wykształcenie było bardzo ważne dla 92% pracodawców z sektora publicznego, a średnio ważne dla 58% z sektora prywatnego. Wyuczony zawód był ważny dla 79% firm z sektora publicznego, a średnio ważny dla 63% z sektora prywatnego. Doświadczenie zostało uznane za ważne przez 74% pracodawców z sektora prywatnego, a za średnio ważne przez 64% z sektora publicznego. Dla 78% respondentów najważniejsze u kandydatów były kompetencje indywidualne i psychologiczne, dla 48% – typowe dla danego zawodu. |
Publikacje: |
- Michalska, A., Leńczuk, M., Węgrzyn, M., Chrześcijanek i A., Guzik, E. (red.). (2012). Pracodawca – Rynek – Pracownik. Raport z badania zapotrzebowania na pracowników wśród małopolskich pracodawców 2011. Pobrane z http://www.obserwatorium.malopolska.pl/files/common/raporty-z-badan/badanie-pracodawcow/pracodawca_rynek_pracownik_2011.pdf
|