Abstrakt: |
Badanie polegało na analizie danych zastanych na temat praktycznej nauki zawodu i egzaminu zawodowego. Dane pozyskano m.in. z: Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie, Kuratorium Oświaty w Krakowie, izb rzemieślniczych, centrów kształcenia praktycznego, Urzędu Statystycznego w Krakowie. Wyniki badania pokazały, że wśród zawodów w zasadniczych szkołach zawodowych zyskują na popularności np.: technik administracji, farmaceuta, fryzjer, logistyk, masażysta. W technikach rośnie popularność wśród: informatyków, budowlańców, kelnerów. Biorąc pod uwagę powody nieprzystąpienia uczniów do egzaminu zawodowego trzeba wskazać na następujące: słabe oceny i strach przed porażką (23%), nieprzydatność potwierdzonych kwalifikacji (20%), brak dyspozycyjności w dniu egzaminu (17%) etc. Wnioski z badania potwierdzają niewystarczającą dostępność praktycznej nauki zawodu u pracodawców. Badanie dowiodło wysokiego znaczenia doradztwa zawodowego, pozwalającego podjąć uczniom bardziej świadomą decyzję odnośnie do dalszej ścieżki rozwojowej. |