Abstrakt: |
Głównym celem badań było zgromadzenie informacji na temat praktyki kształcenia na poziomie wyższym umożliwiającym identyfikację, analizę i ocenę problemów zaliczanych do obszaru tematycznego nauk o pracy i polityce społecznej. Badania dotyczyły także weryfikacji zainteresowań tymi specjalizacjami wśród młodzieży studiującej. Chciano także zbadać pod tym kątem kadrę nauczającą. Wykorzystano kwestionariusz ankiety (wysłano go do 202 adresatów, z tego 39 skierowano do państwowych uczelni wyższych: uniwersytetów, politechnik, szkół ekonomicznych – akademii, innych szkół). Do badań wykorzystano 83 uzupełnione kwestionariusze (w tym 17 z państwowych uczelni wyższych). Dobór próby był celowy. Pytania w ankiecie obejmowały takie zagadnienia jak: dane o jednostce dydaktycznej obsługującej proces dydaktyczny w dziedzinie nauk o pracy lub polityki społecznej, informacje o przedmiotach z analizowanego obszaru tematycznego uwzględnionych w programie, dane na temat liczby studentów objętych kształceniem na kierunku lub specjalności, o zainteresowaniu słuchaczy problematyką i szansach znalezienia pracy przez absolwentów. Wyniki wskazują, że w badanych ośmiu uniwersytetach występuje duże zróżnicowanie dydaktyki w analizowanych przedmiotach. Nauki o pracy i polityka społeczna na uniwersytetach występują w ramach takich przedmiotów jak: polityka społeczna, zarządzanie zasobami ludzkimi/kadrami (personelem), ubezpieczenia społeczne. |