BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zawodowy start (2013)
Projekt badawczy:
  • Małopolskie Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji
pokaż badania
Kolejne lata cyklu: 2007 2009 2010 2011 2012 2013
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: 2013
Badacz:
Abstrakt:

Badanie losów absolwentów szkół zawodowych jest częścią badania przeprowadzanego wśród uczniów ostatnich klas szkół ponadgimnazjalnych. W badaniu uczestniczą absolwenci szkół zasadniczych zawodowych, techników i szkół policealnych. Metodą badawczą jest ankieta (internetowa albo telefoniczna) dotycząca kariery zawodowej po ukończeniu szkoły i przydatności przygotowania szkolnego. Ogółem w badaniu uczestniczyło 5669 absolwentów. Rok po ukończeniu szkoły pracowało 40% badanych. Badanie pokazało poziom istotności (w opinii respondentów) egzaminu maturalnego i zawodowego. Matura okazała się ważna dla 34% osób, egzamin zawodowy dla 29%. Dowiedziono, że 23% uczniów jednocześnie pracowało i uczyło się. Przeważnie młode osoby podejmowały się pracy najemnej. Ankietowani głównie poszukiwali pracy po ukończeniu konkretnej szkoły (76%), 16% w trakcie nauki, 8% przed rozpoczęciem nauki w szkole. Znalezienie pracy okazywało się najbardziej prawdopodobne po ukończeniu szkoły. Głónymi sektorami, w których młodzi podjęli zatrudnienie były: handel hurtowy i detaliczny (17%), przemysł przetwórczy/produkcja (14%), budownictwo/architektura/nieruchomości/geodezja (11%). Głónym sposobem poszukiwania pracy przez absolwentów były poszukiwania ofert pracy w sieci (88%). Powodami, przez które absolwenci nie mogli podjąć pracy było: zajmowanie się domem/dzieckiem (36%), założenie firmy/oczekiwanie na obiecane stanowisko pracy (15%).

Deskryptory TESE: pracobiorca, pracownik młodociany, kompetencje, wybór kierunku kształcenia zawodowego, absolwent, bezrobocie, praca, zajęcia pozaszkolne, zajęcia pozalekcyjne
TESE descriptors: employee, youth worker, competence, choice of training, school leaver, unemployment, labour, out-of-school-hours provision, supervised study
Publikacje:
  • Małopolskie Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji. (2014). Zawodowy start. Raport z badania losów absolwentów szkół zawodowych 2013. Pobrane z http://www.obserwatorium.malopolska.pl/
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"