Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi, jak kształtuje się kariera edukacyjno-zawodowa młodzieży kończącej naukę w szkołach zawodowych. W pierwszym etapie badania posłużono się ankietą audytoryjną, którą objęto 264 zespoły szkół zawodowych. Finalnie w badaniu wzięło udział 217 zespołów. Materiał badawczy stanowiło 16 138 wypełnionych ankiet (w tym 15 123 pochodziło ze szkół publicznych, a 1015 ze szkół niepublicznych). Najwięcej respondentów uczęszczało do techników (60%), 31% do szkół zawodowych, a 9% do szkół policealnych. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że większość uczniów, wybierając zawód, kierowała się zainteresowaniami. W dalszej kolejności wskazywano możliwość zdawania matury, dogodne położenie szkoły oraz perspektywa szybkiego zdobycia fachu. Okazało się również, że większość uczniów łączyła naukę z pracą zarobkową (niestety często była to praca niezgodna z kierunkiem kształcenia). Wykazano ponadto, że respondenci raczej nie planowali opuszczenia miejsca zamieszkania (możliwość wyjazdu wiązała się przede wszystkim z wakacjami). Zgodnie z udzielonymi odpowiedziami odnotowano również, że uczniowie zasadniczych szkół zawodowych, którzy planują dalej się uczyć, rozważają naukę tego samego zawodu w techniku uzupełniającym. Natomiast uczniowie techników i szkół policealnych zamierzali zmienić zawód (do najczęściej wymienianych kierunków kształcenia należały: pedagogika, kosmetologia, informatyka oraz marketing i zarządzanie). |