Abstrakt: |
Badanie losów absolwentów następuje cyklicznie po badaniu uczniów ostatnich klas szkół ponadgimnazjalnych. W badaniu biorą udział uczniowie zasadniczych szkół zawodowych, techników i szkół policealnych. Badanie wśród absolwentów przeprowadzane jest za pomocą internetowej albo telefonicznej ankiety dotyczącej kariery zawodowej po ukończeniu szkoły i przydatności przygotowania szkolnego. W badaniu wzięło udział 7000 osób spośród 14 108, które przekazały dane teleadresowe w badaniu uczniów w 2010 roku. Po roku od ukończenia nauki 40% osób z wykształceniem zawodowym pracowało, 20% postanowiło uczyć się dalej, a 21% łączyło naukę z pracą. 13% pozostawało na bezrobociu mimo aktywnego poszukiwania pracy. Okazało się, że pracowały przede wszystkim osoby po szkołach zawodowych i policealnych, a absolwenci techników łączyli naukę z dalszą edukacją. Wśród osób bezrobotnych i nieuczących się (tzw. NEET-si) było 16% absolwentów techników i 23% osób po szkołach policealnych i zasadniczych zawodowych, 22% kobiet i 16% mężczyzn. Jeśli chodzi o uzyskany zawód, pracę podejmowali absolwenci kierunków przede wszystkim mechaniczno-mechatronicznych, rolno-przetwórczych; na dalszą naukę decydowały się osoby z zawodami administracyjno-biurowymi i informatyczno-elektronicznymi. W najgorszej sytuacji znajdowali się absolwenci po kierunkach usługowych – blisko jedna czwarta ani nie pracowała, ani nie uczyła się. Dalszą edukację znacznie częściej podejmowały te osoby, które w trakcie kształcenia brały korepetycje albo uczestniczyły w dodatkowych zajęciach. Absolwenci, którzy w trakcie nauki pracowali, po ukończeniu szkoły zawodowej pracowali nadal albo łączyli naukę z pracą. Z kolei osoby po dodatkowych kursach zawodowych chętniej łączyły pracę z nauką. |
Publikacje: |
- Antończak, K., Węgrzyn, M., Chrześcijanek, A. i Guzik, E. (red.). (2013). Zawodowy start. Raport z badania losów absolwentów szkół zawodowych 2012. Pobrane z http://www.obserwatorium.malopolska.pl/files/common/raporty-z-badan/badanie-losow-absolwentow/zawodowy-start-2012.pdf
|