BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zawodowy start (2012)
Projekt badawczy:
  • Małopolskie Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji
pokaż badania
Kolejne lata cyklu: 2007 2009 2010 2011 2012 2013
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: sierpień 2012 – październik 2012
Badacz: Katarzyna Antończak, Agata Chrześcijanek, Ewa Guzik, Marcin Węgrzyn
Abstrakt:

Badanie losów absolwentów następuje cyklicznie po badaniu uczniów ostatnich klas szkół ponadgimnazjalnych. W badaniu biorą udział uczniowie zasadniczych szkół zawodowych, techników i szkół policealnych. Badanie wśród absolwentów przeprowadzane jest za pomocą internetowej albo telefonicznej ankiety dotyczącej kariery zawodowej po ukończeniu szkoły i przydatności przygotowania szkolnego. W badaniu wzięło udział 7000 osób spośród 14 108, które przekazały dane teleadresowe w badaniu uczniów w 2010 roku. Po roku od ukończenia nauki 40% osób z wykształceniem zawodowym pracowało, 20% postanowiło uczyć się dalej, a 21% łączyło naukę z pracą. 13% pozostawało na bezrobociu mimo aktywnego poszukiwania pracy. Okazało się, że pracowały przede wszystkim osoby po szkołach zawodowych i policealnych, a absolwenci techników łączyli naukę z dalszą edukacją. Wśród osób bezrobotnych i nieuczących się (tzw. NEET-si) było 16% absolwentów techników i 23% osób po szkołach policealnych i zasadniczych zawodowych, 22% kobiet i 16% mężczyzn. Jeśli chodzi o uzyskany zawód, pracę podejmowali absolwenci kierunków przede wszystkim mechaniczno-mechatronicznych, rolno-przetwórczych; na dalszą naukę decydowały się osoby z zawodami administracyjno-biurowymi i informatyczno-elektronicznymi. W najgorszej sytuacji znajdowali się absolwenci po kierunkach usługowych – blisko jedna czwarta ani nie pracowała, ani nie uczyła się. Dalszą edukację znacznie częściej podejmowały te osoby, które w trakcie kształcenia brały korepetycje albo uczestniczyły w dodatkowych zajęciach. Absolwenci, którzy w trakcie nauki pracowali, po ukończeniu szkoły zawodowej pracowali nadal albo łączyli naukę z pracą. Z kolei osoby po dodatkowych kursach zawodowych chętniej łączyły pracę z nauką.

Deskryptory TESE: praca, absolwent, zajęcia pozaszkolne, zajęcia pozalekcyjne, bezrobocie, wybór kierunku kształcenia zawodowego
TESE descriptors: labour, school leaver, out-of-school-hours provision, supervised study, unemployment, choice of training
Publikacje:
  • Antończak, K., Węgrzyn, M., Chrześcijanek, A. i Guzik, E. (red.). (2013). Zawodowy start. Raport z badania losów absolwentów szkół zawodowych 2012. Pobrane z http://www.obserwatorium.malopolska.pl/files/common/raporty-z-badan/badanie-losow-absolwentow/zawodowy-start-2012.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"