Abstrakt: |
Celem badania było uzyskanie informacji na temat losów zawodowych i edukacyjnych absolwentów szkół zawodowych. Badaniem ankietowym objęto 2080 osób z województwa małopolskiego, które ukończyły naukę w szkole zawodowej w 2006 roku. Dobór próby miał charakter kwotowy – brano pod uwagę liczbę absolwentów w danym powiecie (22 powiaty), zawód uzyskany w szkole (37 zawodów) oraz udział osób bezrobotnych w stosunku do pracujących i/lub uczących się. W docieraniu do respondentów wykorzystano metodę kuli śniegowej. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że podejmowanie dalszej nauki przez absolwentów było zdeterminowane głównie wysokim poziomem wykształcenia rodziców, czemu towarzyszyło zwykle uczestnictwo uczniów w dodatkowych kursach pozaszkolnych (przede wszystkim językowych). Co ciekawe, uczniowie szkół organizujących dodatkowe zajęcia pozalekcyjne mające promować uczestnictwo w zajęciach pozaszkolnych lub dotyczące poszukiwania pracy, nawet jeśli sami nie uczestniczyli w tego rodzaju kursach, byli mniej zagrożeni bezrobociem niż uczniowie szkół nieorganizujących takich zajęć. Stwierdzono również, że im niższe było wykształcenie rodziców, tym większe prawdopodobieństwo, że absolwent będzie posiadał status osoby bezrobotnej. Absolwenci, którzy stawali się bezrobotnymi, byli często bierni, nie przywiązywali dużej wagi do kształtowania swojej ścieżki edukacyjnej oraz cechowali się niską motywacją do poprawy swojej sytuacji na rynku pracy. |