BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Badanie losów absolwentów ponadgimnazjalnych szkół zawodowych w Małopolsce (2007)
Projekt badawczy:
  • Małopolskie Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji
pokaż badania
Kolejne lata cyklu: 2007 2009 2010 2011 2012 2013
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: 24 kwietnia 2007 – 21 czerwca 2007
Badacz: Michał Zawadzki
Abstrakt:

Celem badania było uzyskanie informacji na temat losów zawodowych i edukacyjnych absolwentów szkół zawodowych. Badaniem ankietowym objęto 2080 osób z województwa małopolskiego, które ukończyły naukę w szkole zawodowej w 2006 roku. Dobór próby miał charakter kwotowy – brano pod uwagę liczbę absolwentów w danym powiecie (22 powiaty), zawód uzyskany w szkole (37 zawodów) oraz udział osób bezrobotnych w stosunku do pracujących i/lub uczących się. W docieraniu do respondentów wykorzystano metodę kuli śniegowej. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że podejmowanie dalszej nauki przez absolwentów było zdeterminowane głównie wysokim poziomem wykształcenia rodziców, czemu towarzyszyło zwykle uczestnictwo uczniów w dodatkowych kursach pozaszkolnych (przede wszystkim językowych). Co ciekawe, uczniowie szkół organizujących dodatkowe zajęcia pozalekcyjne mające promować uczestnictwo w zajęciach pozaszkolnych lub dotyczące poszukiwania pracy, nawet jeśli sami nie uczestniczyli w tego rodzaju kursach, byli mniej zagrożeni bezrobociem niż uczniowie szkół nieorganizujących takich zajęć. Stwierdzono również, że im niższe było wykształcenie rodziców, tym większe prawdopodobieństwo, że absolwent będzie posiadał status osoby bezrobotnej. Absolwenci, którzy stawali się bezrobotnymi, byli często bierni, nie przywiązywali dużej wagi do kształtowania swojej ścieżki edukacyjnej oraz cechowali się niską motywacją do poprawy swojej sytuacji na rynku pracy.

Deskryptory TESE: absolwent, szkoła średnia o profilu zawodowym, kariera szkolna, kariera zawodowa, zajęcia pozaszkolne, zajęcia pozalekcyjne, doradca, start zawodowy absolwentów
TESE descriptors: school leaver, vocational school, school career, career, out-of-school-hours provision, supervised study, guidance officer, transition from school to work
Publikacje:
  • Zawadzki, M. (2007). Badanie losów absolwentów ponadgimnazjalnych szkół zawodowych w Małopolsce. Pedagogika Pracy, 51, 57-62.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"