BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Badanie kwalifikacji i kompetencji w sektorze zaawansowanych technologii przemysłowych
Projekt badawczy:
  • Innowacyjne programy i technologie ustawicznej edukacji wspierające transformację wiedzy i transfer zaawansowanych technologii
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Krzysztof Symela, Ireneusz Woźniak
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w ramach Programu Strategicznego Innowacyjne systemy wspomagania technicznego zrównoważonego rozwoju gospodarki, zadanie I.5.1. Innowacyjne programy i technologie ustawicznej edukacji wspierające transformację wiedzy i transfer zaawansowanych technologii. Przedmiotem badania były kwalifikacje i kompetencje w sektorze zaawansowanych technologii przemysłowych. Badanie poprzedzono diagnozą potrzeb edukacyjnych innowacyjnej gospodarki, czyli zespołów badawczych uczestniczących w Programie Strategicznym oraz potencjalnych odbiorców innowacyjnych rozwiązań (przedsiębiorców, wyższych szkół technicznych, szkół i placówek kształcenia i doskonalenia zawodowego itd.). Materiałami analizowanymi w ramach diagnozy były Karty identyfikacyjne wymagań kwalifikacyjnych, powstałe w oparciu o karty zadań badawczych Programu Strategicznego. Kwalifikacje i kompetencje w sektorze zaawansowanych technologii badano z kolei za pomocą metody sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety, analizy literatury i dokumentacji. Badanie przeprowadzono dla 12 zawodów wyłonionych w ramach diagnozy potrzeb edukacyjnych (specjalista ochrony środowiska, inspektor ochrony środowiska, inżynier inżynierii chemicznej, inżynier inżynierii przemysłowej, inżynier automatyki i robotyki, inżynier elektronik, inżynier elektryk – automatyk, specjalista zastosowań informatyki, inżynier produktu). Dla każdego zawodu opracowano ankietę zawodoznawczą, uwzględniającą kwalifikacje, zadania, wiedzę, umiejętności, kompetencje i stanowiska pracy. Kwestionariusze skierowano do przedstawicieli kierownictwa przedsiębiorstwa, bezpośrednich przełożonych pracowników, specjalistów i przedstawicieli środowiska akademickiego. Wyniki badania pozwoliły określić zbiory kwalifikacji i kompetencji towarzyszące innowacyjnym rozwiązaniom Programu Strategicznego w postaci map kwalifikacji i kompetencji.

Autorskie słowa kluczowe: potrzeby edukacyjne, zaawansowane technologie przemysłowe, bilans kwalifikacji i kompetencji, Sektorowa Rama Kwalifikacji
Author's Keywords: educational needs, advanced industrial technologies, qualifications` and competences` balance, Sectorial Qualifications Framework
Deskryptory TESE: metodyka, kwalifikacje zawodowe, kompetencje, technika, przemysł, potrzeby szkoleniowe
TESE descriptors: learning theory, vocational qualification, competence, technology, industry, training need
Publikacje:
  • Woźniak, I. i Symela, K. (2011). Metodyka badania kwalifikacji i kompetencji w sektorze zaawansowanych technologii przemysłowych. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 4, 100-108.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"