Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w ramach Programu Strategicznego Innowacyjne systemy wspomagania technicznego zrównoważonego rozwoju gospodarki, zadanie I.5.1. Innowacyjne programy i technologie ustawicznej edukacji wspierające transformację wiedzy i transfer zaawansowanych technologii. Przedmiotem badania były kwalifikacje i kompetencje w sektorze zaawansowanych technologii przemysłowych. Badanie poprzedzono diagnozą potrzeb edukacyjnych innowacyjnej gospodarki, czyli zespołów badawczych uczestniczących w Programie Strategicznym oraz potencjalnych odbiorców innowacyjnych rozwiązań (przedsiębiorców, wyższych szkół technicznych, szkół i placówek kształcenia i doskonalenia zawodowego itd.). Materiałami analizowanymi w ramach diagnozy były Karty identyfikacyjne wymagań kwalifikacyjnych, powstałe w oparciu o karty zadań badawczych Programu Strategicznego. Kwalifikacje i kompetencje w sektorze zaawansowanych technologii badano z kolei za pomocą metody sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety, analizy literatury i dokumentacji. Badanie przeprowadzono dla 12 zawodów wyłonionych w ramach diagnozy potrzeb edukacyjnych (specjalista ochrony środowiska, inspektor ochrony środowiska, inżynier inżynierii chemicznej, inżynier inżynierii przemysłowej, inżynier automatyki i robotyki, inżynier elektronik, inżynier elektryk – automatyk, specjalista zastosowań informatyki, inżynier produktu). Dla każdego zawodu opracowano ankietę zawodoznawczą, uwzględniającą kwalifikacje, zadania, wiedzę, umiejętności, kompetencje i stanowiska pracy. Kwestionariusze skierowano do przedstawicieli kierownictwa przedsiębiorstwa, bezpośrednich przełożonych pracowników, specjalistów i przedstawicieli środowiska akademickiego. Wyniki badania pozwoliły określić zbiory kwalifikacji i kompetencji towarzyszące innowacyjnym rozwiązaniom Programu Strategicznego w postaci map kwalifikacji i kompetencji. |