Abstrakt: |
Badania przeprowadzono, wykorzystując metodę sondażu diagnostycznego (zastosowano audytoryjną ankietę anonimową). Miały one miejsce w wybranych szkołach ponadpodstawowych o profilu zawodowym. Badaniami objęto siedem powiatów w województwie śląskim: powiat cieszyński i wodzisławski, Częstochowę, Gliwice, Katowice, Rybnik oraz Sosnowiec. Dobór próby zakładał największy odsetek bezrobotnych absolwentów spośród wszystkich zarejestrowanych w Urzędzie Pracy. Dobór kierunków kształcenia zawodowego także był celowy (założono, że miały one dotyczyć zawodów nadwyżkowych). Badania przeprowadzono w 23 zespołach szkół. Obejmowały one łącznie 42 szkoły: zasadnicze szkoły zawodowe, licea techniczne, medyczne, technika zawodowe, szkoły pomaturalne. Łącznie przebadano 1585 osób w wieku 17-28 lat. Celem badań była diagnoza postaw badanych absolwentów wobec kwestii bezrobocia. Wyniki badań wskazują, że około 75% ankietowanych pragnie po ukończeniu szkoły kontynuować naukę. Spośród tych 1240 osób co trzeci respondent czuł się przymuszony do dalszej nauki ze względu na obawy dotyczące bezrobocia (reszta z tej grupy motywowała swoją odpowiedź chęcią podniesienia szans na rynku pracy). 80% badanych stwierdziło, że chcą studiować w trybie dziennym (20% respondentów chcących kształcić się zaocznie chciałoby naukę połączyć z pracą). W doniesieniu można znaleźć także informacje dotyczące wiedzy badanych na temat realiów na rynku pracy, ich stosunku do bezrobocia oraz oczekiwań wobec przyszłej pracy. |