Abstrakt: |
Przedmiotem badania była kariera szkolna i dalsze losy absolwentów po ukończeniu ponadgimnazjalnej szkoły o profilu zawodowym. Celem badania o charakterze eksploracyjnym było uchwycenie i określenie relacji przestrzennych związanych zarówno z edukacją zawodową (dojazdy do szkół) i dalszym kształceniem, jak i z przejściem absolwentów na rynek pracy (pierwsza praca, własna działalność, bezrobocie, pasywność zawodowa). W badaniu zastosowano metodę analizy przestrzennej. Narzędziem były geograficzne systemy informacyjne (GIS). Dodatkowo posłużono się metodą ilorazu potencjału. Ponadto dane pozyskano z przeprowadzonej ankiety, którą wypełnili absolwenci szkół zawodowych. Łącznie przebadano 7 000 osób (technika CATI i CAWI). Wyniki badania pokazały, że najczęstszym sposobem docierania do szkół jest PKS/bus (41%), a następnie komunikacja miejska (MPK) (30%). Pieszo chodzi do szkoły 17% badanych osób. 10% dociera do szkoły samochodem osobowym. Raport zawiera także dane dotyczące np. migracji zarobkowych. Spośród wszystkich badanych za granicę wyjechało 184 absolwentów. Wnioski z badania pokazały, że Małopolska to teren, na którym panuje duża gęstość relacji przestrzennych. Najistotniejszym miejscem, które generuje najwięcej miejsc zatrudnienia jest Kraków. Miasto staje się więc dominującym miejscem w Małopolsce biorąc pod uwagę rozwój i start zawodowy. |