BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Problemy emocjonalne młodzieży zajmującej się astrologią
Instytucja:
Data: 1997
Badacz: Agnieszka Kulik
Abstrakt:

Celem badania było określenie, jakie problemy emocjonalne związane z agresją, lękiem, depresją ujawnia młodzież zajmująca się astrologią. Badaniem objęto młodzież w wieku 15-20 lat ze szkół ponadpodstawowych, 50 osób w grupie kontrolnej (58% chłopców, 42% dziewcząt; średnia wieku 16,9), 40 osób w grupie eksperymentalnej – dziewięć osób (czterech chłopców, pięć dziewcząt; średnia wieku 17,9) uczęszczających na zajęcia astrologii Akademii Astrologii w Łodzi, 31 osób (chłopiec, 30 dziewcząt; średnia wieku 16) wyłonionych w szkołach drogą sondażu jako mniej zaangażowane, ale zajmujące się astrologią, numerologią, enneagramem itp., korzystające z porad wróżki. Zastosowano kwestionariusz Hostility – Guild Inventory A.H. Bussa i A. Durkee w adaptacji M. Choynowskiego Nastroje i humory, Hopelessnes Scale A.T. Becka w tłumaczeniu P. Olesia i A. Jurosa, Ipat Anxiety Scale R.B. Cattella w tłumaczeniu K. Hirszla – Arkusz Samopoznania. Stwierdzono, że młodzież zajmująca się astrologią ujawniła wysoki poziom agresji i tendencji agresywnych w formie agresji fizycznej, słownej, pośredniej, negatywizmu, urazy i drażliwości; prezentowała się jako mniej zrównoważona emocjonalnie i charakteryzująca się większą pobudliwością i wrogością wobec innych; nasilenie poziomu agresji i objawów agresywnych, głównie napastliwości fizycznej i podejrzliwości, zmniejszało się wraz ze wzrostem zaangażowania w astrologię. Młodzież zajmująca się astrologią ujawniała tendencję do reagowania lękiem, głównie w postaci podwyższonego napięcia wewnętrznego; była mało odporna na frustrację, gorzej przystosowana, ujawniała niezadowolenie z siebie, brak wiary w możliwości, miała poczucie niższości. Ujawniała niższy poziom integracji, większą niedojrzałość, nieopanowanie, zależność od opinii otoczenia, dużą rozbieżność między tym, kim jest, a tym, kim chciałaby być; doświadczała większego poczucia winy. Więcej było wśród niej osób doświadczających poczucia beznadziejności; charakterystyczna była tendencja do bardziej pesymistycznej percepcji przyszłości. Osoby mniej zaangażowane w astrologię miały mniejszą motywację do działania, częściej były zniechęcone i znużone. Młodzież zajmująca się astrologią częściej doświadczała braku motywacji do działania spowodowanego przewidywaniem klęski, kwestionowaniem swoich możliwości, poczuciem braku wpływu na zmianę sytuacji. Stwierdzono, że obawy przed przyszłością i gniew płynący z udaremnienia realizacji potrzeb charakterystyczne dla okresu młodzieńczego, występujące w znacznym nasileniu u badanych zajmujących się astrologią, mogą w znacznym stopniu utrudniać prawidłowe wyjście z kryzysu adolescencyjnego; mniejsze zrównoważenie, większa pobudliwość i wrogość, podwyższone napięcie emocjonalne nie sprzyjają przystosowaniu; niski poziom integracji i postaw bierno-zależnościowych mogą zagrażać dla kształtowania się tożsamości.

Deskryptory TESE: psychologia, osobowość, młodzież, uczeń, szkoła średnia, zachowania
TESE descriptors: psychology, personality, youth, pupil, secondary school, behaviour
Publikacje:
  • Kulik, A. (1998). Problemy emocjonalne młodzieży zajmującej się astrologią. Roczniki Psychologiczne, 1, 131-146.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"