BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Obraz siebie a osiągnięcia w nauce szkolnej uczniów środkowych klas szkoły podstawowej
Instytucja:
Data: [1997]
Badacz: Stanisława Tucholska
Abstrakt:

Badanie dotyczyło zależności między osiągnięciami w nauce szkolnej a obrazem siebie uczniów szkoły podstawowej. Badaniem objęto łącznie 120 uczniów (62 chłopców, 58 dziewcząt) z czwartych i piątych klas szkoły podstawowej, w wieku 11,2-12,9 lat. Uwzględniając wyniki w nauce szkolnej, wyodrębniono trzy grupy po 40 badanych: grupę uczniów napotykających trudności w nauce szkolnej, o średniej ocen rocznych poniżej 3,3; grupę uczniów uczących się dobrze, o średniej 3,6-4,5; grupę uczniów bardzo dobrych, o średniej powyżej 4,8; liczebność dziewcząt i chłopców oraz sytuacja rodzinna była w grupach w miarę wyrównana. Zastosowano polską wersję Skali Piers-Harris (Piers-Harris Children’s Self Concept Scale) o podtytule Co czujesz i myślisz o sobie. Stwierdzono dużą współzależność między osiągnięciami w nauce szkolnej a samooceną uczniów; obrazy uczniów różniły się bardzo znacząco między sobą; różnice dotyczyły ogólnej samooceny badanych i wymiarów szczegółowych. Uczniowie napotykający trudności w nauce mieli skłonność do wyraźnie zaniżonej samooceny, krytycznie oceniali swoje zachowanie i postępowanie w domu i w szkole, dostrzegali u siebie brak zdolności umysłowych, niskie osiągnięcia szkolne, nie przewidywali poprawy w tym względzie, w mniejszym stopniu niż uczniowie dobrze uczący się byli zadowoleni ze swojego wyglądu zewnętrznego, ogólnej aparycji, zdolności przywódczych, pomysłowości, byli zdecydowanie mniej pewni siebie i łatwo się zniechęcali, czuli się wyizolowani, krytykowani, na ogół byli przeświadczeni o swojej mniejszej popularności wśród rówieśników; mimo to mieli poczucie satysfakcji z życia, byli w miarę szczęśliwi, przekonani, że poradzą sobie z problemami, jakie przyniesie życie. Uczniowie dobrze uczący się mieli wyraźnie lepszą ocenę w wymiarze globalnym i szczegółowym. Uczniowie bardzo dobrze uczący się mieli najwyższe wskaźniki liczbowe obrazu siebie, mieścili się w większości w obszarze wyników wysokich lub bardzo wysokich, mieli wysoką samoocenę globalną i różnych aspektów siebie, byli przekonani o swojej dużej popularności wśród rówieśników i o swojej atrakcyjności zewnętrznej, nie mieli zastrzeżeń do swojego zachowania w domu i w szkole, nie czuli, aby swoim postępowaniem przysparzali kłopotów rodzicom, byli wyraźnie zadowoleni z życia, sądzili, że mogą poradzić sobie z pojawiającymi się problemami. Uzyskane wyniki w pełni potwierdzały tezę o zależności między wynikami w nauce a obrazem siebie u dzieci szkolnych. Sformułowano wnioski dotyczące roli ocen szkolnych w budowaniu przez dziecko własnego autoportretu.

Autorskie słowa kluczowe: osiągnięcia edukacyjne
Author's Keywords: educational success
Deskryptory TESE: samoocena, uczeń, szkoła podstawowa, psychologia, kariera szkolna, niepowodzenie szkolne, efekt uczenia się, dobre samopoczucie, postawa, nauka szkolna
TESE descriptors: self-evaluation, pupil, primary school, psychology, school career, school failure, learning outcome, well-being, attitude, schooling
Publikacje:
  • Tucholska, S. (1998). Obraz siebie a osiągnięcia w nauce szkolnej uczniów środkowych klas szkoły podstawowej. Roczniki Psychologiczne, 1, 43-55.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"