BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Obraz siebie a wsparcie społeczne rodziców dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym
Instytucja:
Data: [2005]
Badacz: Monika Parchomiuk
Abstrakt:

W badaniu wzięło udział 192 rodziców dzieci niepełnosprawnych, w tym 101 matek i 91 ojców, a także 196 rodziców dzieci pełnosprawnych, w tym 101 matek i 95 ojców. Dane zebrano za pomocą Skali Samooceny Fittsa w adaptacji J. Kirenko. Posłużono się również Kwestionariuszem Wsparcia Społecznego S. Norbeck. Na podstawie wyników badania potwierdzono istnienie zależności istotnej statystycznie pomiędzy wsparciem społecznym a cechami obrazu siebie w obu grupach objętych badaniem: rodziców dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i rodziców dzieci pełnosprawnych. W przypadku rodziców dzieci niepełnosprawnych potwierdzono istotność następujących cech obrazu siebie, kształtujących zmienność różnych rodzajów wsparcia: samokrytycyzmu, „ja” rodzinnego, stałości w obrazie siebie oraz samoakceptacji. W podobnym zakresie istotność następujących cech obrazu siebie dotyczyła rodziców dzieci pełnosprawnych: „ja” społecznego, spójności w obrazie siebie, samokrytycyzmu oraz poczucia tożsamości. Matki dzieci z dziecięcy porażeniem mózgowym osiągnęły wyższe wyniki w zakresie oceny wsparcia społecznego – wyżej oceniały bowiem swoje funkcjonowanie w sferze rodzinnej; prezentowały ponadto większą stałość w obrazie siebie, ale również niższą samoakceptację. U ojców dzieci niepełnosprawnych stwierdzono związek pomiędzy wyższym samokrytycyzmem a niższą oceną wsparcia, a także między wyższym wsparciem i mniejszą stałością w obrazie siebie. W grupie rodziców dzieci pełnosprawnych zauważono korelację między wyższą oceną społecznego funkcjonowania a niższą oceną otrzymywanego wsparcia. 

Deskryptory TESE: pewność siebie, samoocena, wsparcie finansowe, rodzice, niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie, upośledzenie fizyczne
TESE descriptors: self-confidence, self-evaluation, financial support, parents, intellectual disability, disability, physical disability
Publikacje:
  • Parchomiuk, M. (2006). Obraz siebie a wsparcie społeczne rodziców dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Przegląd Psychologiczny, 2, 189-202.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"