Abstrakt: |
Przedmiotem badania były postawy młodzieży lubelskiej. W badaniu uczestniczyli uczniowie klas pierwszych zasadniczej szkoły zawodowej. W badanej populacji oprócz chłopców były tylko dwie uczennice. Do zebrania materiału posłużono się kwestionariuszem ankiety. Średni wiek respondentów wyniósł 16 lat. Dla 73,5% ankietowanych rodzice stanowili autorytet (pozostali przecząco odpowiedzieli na to pytanie). 50,9% pierwszoklasistów dobrze czuło się w swojej klasie szkolnej, a 43% nie zawsze. 18% badanych uważało, że w klasie należą do najbardziej lubianych uczniów, ale 76% twierdziło, że wśród rówieśników są średnio lubiani. Pozostali ankietowani określili siebie jako najmniej lubianych w klasie szkolnej. W razie trudnej sytuacji młodzież zwracała się tylko do kolegów (31%), zamykała się w sobie (32%), w dalszej kolejności: zwracała się do rodziców (27,4%) albo sięgała po środki odurzające (8,8%). Żaden z respondentów nie zwróciłby się o pomoc do nauczyciela albo wychowawcy. W ocenie ankietowanych najbardziej imponujący u nowo poznanych kolegów był ich intelekt (41% wskazań), w dalszej kolejności: modny wygląd (26%) oraz siła fizyczna (10%). Zdaniem 70% uczniów na dziewczynie nie robi pozytywnego wrażenia chłopak, który używa w jej obecności siły fizycznej w stosunku do innych osób (30% jednak było odmiennego zdania). 52% ankietowanych przyznało się do sporadycznego picia alkoholu, a 24% do kontaktu z innymi środkami psychoaktywnymi niż alkohol. Wśród ulubionych gatunków filmowych młodzieży były filmy sensacyjne i akcji (69%) oraz horrory (28,5%). 2% badanych preferowało filmy psychologiczne; żaden z respondentów nie oglądał filmów obyczajowych. Największe zaufanie uczniowie mieli do swoich matek (50%), dużo mniejsze do ojców (7%), także do kolegów (21%) i rodzeństwa (17%). |
Publikacje: |
- Bloch, M., Moniuk, M. i Wach, T. (1998). Rzeczywiście agresywna młodzież? Opieka, Wychowanie, Terapia, 2, 5-7.
|