BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rzecz o edukacyjnym kłamstwie
Instytucja:
Data: 1 października 2004 – 10 listopada 2004
Badacz: Konrad Kobierski, Bogusław Śliwerski
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy opinii uczniów łódzkich szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych na temat ściągania. Losowo wybrano pięć gimnazjów publicznych, trzy niepubliczne placówki katolickie oraz sześć niepublicznych świeckich. Spośród szkół średnich wylosowano pięć liceów ogólnokształcących publicznych, trzy niepubliczne katolickie, trzy niepubliczne świeckie i trzy niepubliczne świeckie dla dorosłych; pięć szkół średnich technicznych oraz pięć zasadniczych szkół zawodowych. Ogółem w badaniu wzięło udział 705 uczniów (w tym 293 dziewczęta i 412 chłopców). 35,3% stanowili licealiści, 34,2% uczniowie gimnazjum, niecałe 17% uczniowie techników, a uczniowie zasadniczych szkół zawodowych – 13,6%. Zdaniem ponad połowy ankietowanych (55,4%) ściąga prawie cała klasa, 29,6% uważało, że cała klasa, a 8,3% wskazało odpowiedź tylko nieliczni. Ponadto według 35,2% uczniów zakres sprawstwa pod względem ściągania występuje niezależnie od płci, 5,6% respondentów odpowiedziało, że przeważnie chłopcy, natomiast odpowiedź wskazującą dziewczyny wybrało 3,0%. 89% uczennic i 88,7% uczniów przyznało się do ściągania; nieściąganie z kolei zadeklarowało 11% badanych. Wśród powodów oszukiwania najczęściej wskazywano nienauczenie się i nieprzygotowanie (38,9%), następnie: chęć uzyskania lepszego stopnia (20,5%), brak chęci/lenistwo (17%), brak czasu na naukę (15,6%), zbyt dużą ilość materiału (9,9%) czy brak zainteresowania przedmiotem (9,1%). Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami ujawniono również, że uczniowie do ściągania najczęściej wykorzystują telefon komórkowy (56,3%), kalkulator (17,2%) oraz długis UV (14,9%). Dodatkowo ujawniono zakres najczęściej wykorzystywanych ściąg – 36,3% uczniów korzystało ze ściąg hasłowych, 24,5% – z pełnych, a 17,1% – z porządkowych.

Author's Keywords: education, lie, pseudo-education, cheating, pretended activity
Deskryptory TESE: efekt uczenia się, ocenianie, oszustwo, młodzież, uczeń, postawa, postawa wobec szkoły, zachowania społeczne
TESE descriptors: learning outcome, marking, cheating, youth, pupil, attitude, attitude towards school, social behaviour
Publikacje:
  • Kobierski, K. i Śliwerski, B. (2008). Rzecz o edukacyjnym kłamstwie. Annales. Etyka w Życiu Gospodarczym, 11(2), 23-36.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"