Abstrakt: |
Celem badania była charakterystyka częstotliwości zachowań ryzykownych w internecie wśród uczniów gimnazjów (TIK). Badaniem objęto 300 uczniów. W próbie znalazło się 160 dziewcząt i 140 chłopców. 40% respondentów miało 15 lat. Badani uczyli się w gimnazjum w Krośnie. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz własnej konstrukcji. Z internetem poprzez komputer stacjonarny łączyło się blisko 80% uczniów, poprzez komputer przenośny 60,67%, poprzez telefon komórkowy 54%, poprzez konsolę do gier 10,67%. Z internetu co dwa albo trzy dni korzystało 12,67% badanych, krócej niż godzinę dziennie 6%, do dwóch godzin dziennie 23,67%, do czterech godzin 33%, a więcej niż cztery godziny dziennie 24,66%. Nieco ponad 40% respondentów deklarowało, że mają pełną swobodę korzystania z internetu. 22,66% uczniów twierdziło, że rodzice często zwracają im uwagę na zbyt długi czas spędzany w internecie. 24,67% natomiast wyznało, że rodzice ograniczają im korzystanie z internetu np. w ramach kary. 10% uczniów miało z góry określoną dzienną ilość czasu, który mogli spędzać w internecie. 21,33% gimnazjalistów próbowało bezskutecznie ograniczyć czas przebywania w sieci. 19,67% również próbowało i nawet raz z powodzeniem. 59% uczniów natomiast nie widziało potrzeby ograniczania czasu spędzanego w internecie. |