BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ryzyko kariery zawodowej pedagoga: organizacja afektywna osobistych znaczeń
Data: [2001]
Badacz: Piotr Próchniak
Abstrakt:

Celem badania była weryfikacja hipotezy o dominacji uczuć negatywnych w organizacji afektywnej osobistego znaczenia ryzyka u nauczycieli oraz o różnicach dzielących osobiste znaczenie poszczególnych dziedzin ryzyka kariery zawodowej. W badaniu wykorzystano Metodę Konfrontacji z Sobą (wersja zmodyfikowana) opartą na pytaniach dotyczących różnych aspektów ryzyka związanego z wyborem, przebiegiem i przerwaniem kariery zawodowej. Badaniem objęto 75 studentek pierwszego roku dziennych studiów magisterskich uzupełniających na Pomorskiej Akademii Pedagogicznej w Słupsku; uwzględniono ostatecznie wyniki 66 respondentek. Średni wiek badanych wyniósł 23,9 roku. Wyniki badania potwierdziły hipotezę, zgodnie z którą w organizacji afektywnej ryzyka związanego z rozwojem zawodowym respondentek dominowały uczucia negatywne, w szczególności poczucie niższości, które wchodziło w skład pierwszego wyróżnionego czynnika wyjaśniającego 32,671% wariancji dokonanych ocen. Z kolei w skład czynnika wyjaśniającego 12,489% wariancji wchodziły takie negatywne uczucia jak wstyd, rozbicie wewnętrzne, poczucie winy, osamotnienie i troska. Analiza typowych wartościowań w różnych dziedzinach ryzyka związanego z rozwojem zawodowym ujawniła dominację uczuć negatywnych, w tym przede wszystkim związanych z brakiem odpowiednich kompetencji oraz z czynnikami zewnętrznymi, np. brakiem ofert pracy. Odpowiedzi badanych zawierały również szeroką gamę możliwych niepowodzeń w trakcie realizacji czynności zawodowych, w tym głównie czynniki akcentujące brak własnych kompetencji jako potencjalne źródło zagrożeń. Wartościowania odnoszące się do ryzyka utraty pracy związane były z czynnikami zewnętrznymi, takimi jak silna konkurencja na rynku pracy, oraz wewnętrznymi, takimi jak niepodołanie obowiązkom czy kłopoty ze zdrowiem. Uczucia negatywne dominowały również w przypadku wartościowań odnoszących się do zagrożeń związanych z relacjami praca-rodzina. Badane zwracały głównie uwagę na to, że praca może przeszkadzać w realizacji wartości rodzinnych, rzadko na odwrót.

Deskryptory TESE: kariera zawodowa, zawód nauczyciela, psychologia, nauczyciel, szkoła wyższa, student
TESE descriptors: career, teaching profession, psychology, teacher, higher education, student
Publikacje:
  • Próchniak, P. (2001). Ryzyko kariery zawodowej pedagoga: organizacja afektywna osobistych znaczeń. Edukacja, 4, 39-47.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"